Minder hinder van luchthaven, maar Jan & Truus blijven vliegen

15 December 2022, 17:15 uur
Politiek
mainImage
ANP

door Jan D. Swart

De Rotterdamse tak van de Partij van de Arbeid gelooft niet in stillere vliegtuigen en na 66 jaar ook niet meer in een luchthaven die alleen vracht vervoert. Ook fractievoorzitter Richard Moti zet zich in het kader van de aanstaande samenwerking met GroenLinks daarom nu af tegen de goedkope chartervluchten voor Jan en Truus.

Grote verwondering bij de lokale VVD, want als de PvdA in het verleden wel voorstander was van commerciële vrachtluchtvaart en nu zowaar zelfs Jan de Arbeider geen makkelijk vluchtje naar Malaga meer gunt, wat is er dan met die partij gebeurt? Zo keek VVD-raadslid Van Groningen. Ze had schik in haar debat met PvdA-er Moti, die ook van Leefbaar de wind van voren kreeg: ‘’U treitert de luchthaven weg.’’

Er klonken meer stoere woorden op het stadhuis tijdens de gemeenteraadsvergadering over het nieuwe Luchthavenbesluit, waarvoor de directie van Rotterdam The Hague Airport een advies moet uitbrengen aan de minister. Iemand had patservluchten gehoord. Van der Velden van de Partij voor de Dieren was iets milder: pretvluchten. Maar even later was hij weer harder: ‘’Ik vind de gezondheid van de Rotterdammer belangrijker dan de portemonnee van Transavia en Corendon. Weg met die luchthaven. Ophoepelen en snel.’’

Richard Moti – een groot debater – bleek overigens realist genoeg om te begrijpen dat Zestienhoven natuurlijk niet verdwijnt, maar vond dan wel dat er een timeslot op de luchthaven moest komen. Een soort winkelsluitingswet. Na negen uur ’s avonds dicht. Ook bij vertragingen. ‘’Is bij vertrek in Spanje de inschatting dat de landing te laat wordt, niet vertrekken’’, zei hij. Waarna Van Drunen (Leefbaar) koopman bleef en antwoordde: ‘’Heeft u er wel eens over nagedacht dat dat vliegtuig de volgende morgen weer vol moet vertrekken?’’ Dat had Moti niet. Hij is politicus. Dat is van een andere orde. Toch hield hij vol: als de winkel dicht is, is de winkel dicht.

GroenLinks had een longarts gesproken. Ook een kinderarts. Raadslid Biljoen sprak zodoende over Rotterdam als de meest vervuilde stad van Europa. Hij vond het een schande zo hard te moeten knokken tegen zowel die ultrafijnstof als die laconieke houding van al die rechtse partijen die het genot van Jan en Truus lieten prevaleren.

En de verantwoordelijke wethouder Karremans? Hij had tegen alle afspraken in gewoon solo het participatietraject handen en voeten gegeven (op z’n Bram Pepers) en kreeg er hier en daar de complimenten voor. Met als slotsom een kolossaal lange brief waarin hij voor ‘minder hinder’ een ruime positie had ingeruimd zonder de vakanties van Jan en Truus en de businessvluchtjes naar Londen te cancellen. Wel moet de vloot groothandelsverkeer van de grootste gebruikers tussen 2024 en 2035 stillere vliegtuigen krijgen in de ochtend. Op termijn moet er een kleinere gebruiksruimte voor niet-spoedeisend verkeer komen met kleinere geluidscontouren. Het aantal vertraagde vluchten na 23:00 uur moet met de helft afnemen en vóór 6:30 uur mogen er geen positievluchten van groothandelsverkeer landen. En hij gaat het handhaven.

De kans dat hij vanavond bij de stemming door coalitiepartij D66 wordt gekapitteld is nihil. Er zullen weinig aanvullende- en tegenmoties overeind blijven. Dit is het: 

https://gemeenteraad.rotterdam.nl/Agenda/Document/44c19001-e0f5-4117-91db-582af119fe8d?documentId=a1a38986-c3dd-424e-b16e-90a4e58e9600&agendaItemId=2d3ba0eb-9d6b-4765-a918-7f5f9bd297ce