Nieuw stadsbestuur belooft beter te overleggen met burgers

27 June 2026, 06:00 uur
Politiek
mainImage
LMOFOTO

Bij grote woon- en sloopbeslissingen, die in de regel in de spelonken van het stadhuis worden voorbereid door ambtenaren die onbekend zijn met het gebied waarover zij beslissen, worden inwoners vaak te weinig en in elk geval nooit tijdig betrokken. Dat gaat veranderen als men het nieuwe stadbestuur mag geloven. ‘’Onze bestuursstijl kenmerkt zich door actief te zoeken naar breed draagvlak in de stad’’, leest men in het ambitiedocument.

Het is vaker beloofd door nieuwe stadsbesturen, maar het is voor ’t eerst dat de participatie met lange zinnen wordt benadrukt. Er staat: ‘’In het besef dat vele Rotterdammers iedere dag ervaren dat het even complexer, onzekerder en duurder wordt, betrekken we Rotterdammers vroegtijdig en actief bij beleid dat we voor ogen hebben. Onze keuzes leggen we uit aan iedereen, ook de minder populaire keuzes. Rotterdammers mogen van ons verwachten dat we eerlijk, transparant en open communiceren in een voor iedereen begrijpelijke taal, zoals het Rotterdammers betaamt: recht voor z’n raap.’’

De nieuwe koers scheelt de SP – de enige echte overgebleven rode partij in Rotterdam die nadenkt over de belangen van de arbeider – veel vragen, die in het verleden bij de onverwachte sloop van bestaande woonwijken onbeantwoord bleven en ergernis veroorzaakten. ‘’Als gemeente intensiveren we nu meer middelen en inzet voor betaalbare huizen voor Rotterdammers en vragen we wederkerigheid en een transparante houding van corporaties en marktpartijen. We kijken daarbij ook naar de inzet van een vereveningsfonds en het werken met open boeken. Bovendien betrekken bewoners en wijkraden bij ontwikkelingen in hun wijk met oog voor bestaande sociale verbanden en gemeenschappen. We geven mensen de kans om te blijven wonen waar ze opgegroeid zijn’’.