Rotterdam gaat een deel van de verkoopopbrengt van Eenco besteden aan een walstroominstallatie op de Wilhelminapier. Het gaat om een bedrag van maximaal 11,25 miljoen. Het is de bedoeling dat de installatie in 2024 operationeel is. Het besluit wordt in de gemeenteraad van Rotterdam breed gedragen. Alleen GroenLinks wil af van de cruiseschepen.
Er komt ook een nieuw contract met de Cruise Terminal voor de komende 20 jaar. Wel wordt er ondertussen een studie gemaakt naar de mogelijkheden om de terminal te verplaatsen naar een andere kade. Maar voor het zicht en het imago van de stad blijft de huidige aan de Wilhelminakade prevaleren. De Merwedehaven is als alternatieve locatie zo goed als zeker afgevallen.
De zeecruise in Rotterdam vertegenwoordigt een economische waarde. Uit een in 2018 uitgevoerd onderzoek biedt de branche een werkgelegenheidseffect van 88 volledige werkweekbanen in Rotterdam op basis van 76 bezoekende zeecruiseschepen. In 2019, het laatste jaar voor corona, lag dit aantal al op 101.
Cruise Port Rotterdam verwacht dat het aantal calls de komende járen zal groeien. De verwachte maximumcapaciteit is 150 schepen per jaar. Cruise Port Rotterdam heeft verder de actuele inschatting gedeeld dat er 1.243.875 Euro aan bestedingen worden gedaan per schip van een gemiddelde omvang.