Het ligt niet in de lijn der verwachting dat de Zaagmolenstraat en/of de Nieuwe Binnenweg volledig autovrij worden gemaakt. Het autoverkeer zou er de omliggende kleinere straten te veel mee belasten. Dat schrijft verkeerswethouder Vincent Karremans, maar wel met de toevoeging dat er pas begin april 2024 een definitief besluit valt over de ‘Aanpak Verkeerscirculatieplan Rotterdam 2023 - 2030’.
De Zaagmolenstraat en de Nieuwe Binnenweg zijn genoemd als voorbeelden van OV-lijnen die anders kunnen worden ingetekend. Die mogelijkheden hangen samen met de alternatieven zoals één rijstrook minder of éénrichtingverkeer dan wel zelfs geen ruimte voor de auto. Die laatste optie – waar GroenLinks, de Partij voor de Dieren, Volt bijvoorbeeld dol op zijn – is nu vroegtijdig van de baan.
Voor de Nieuwe Binnenweg geldt als extra excuus dat hier veel winkels zijn gevestigd met niet alleen lokale maar ook regionale klandizie, waarvoor bereikbaarheid met de auto van groot belang is voor de economische draagkracht van het gebied. Dat staat volgens Karremans toch al onder druk.
Voor de Nieuwe Binnenweg is er een quickscan uitgevoerd om te onderzoeken of eenrichting kan worden ingesteld in combinatie met realisatie van de fietsstraat. ‘’Maar ik heb geconstateerd dat er meer tijd nodig is om met wijkraden en andere stakeholders zoals de RET en de nood- & hulpdiensten dit goed af te kunnen stemmen’’, aldus Karremans.