Het stadsbestuur van Rotterdam wil de renovatie van Museum Boijmans Van Beuningen verbinden aan het aantrekkelijker en toegankelijker maken van het Museumpark. De haalbaarheid moet via een verkenning worden onderzocht. Op 17 juni neemt de gemeenteraad hierover een besluit, want het gaat om 13 miljoen extra gemeenschapsgeld.
Het idee van de kwalieitsimpuls is een zakelijke en komt uit de koker van het architectenbureau Mecanoo, dat een structuurontwerp maakte voor de renovatie van het museum. Mecanoo maakte eerst De Raad van Toezicht en de directie van Museum Boijmans Van Beuningen enthousiast, daarna de commissie voor Welstand en Monumenten en de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en inmiddels ook de twee betrokken wethouders, die voor de centjes moeten zorgen.
Maar die zijn er niet. “Feit is dat we de ambitieuze renovatie niet kunnen realiseren met de huidige middelen'', zegt bouwwethouder Kurvers. ''Feit is ook dat er een geweldig Structuurontwerp voorligt dat we of nu, of nooit voor de stad kunnen verwezenlijken. Als we terug zouden vallen op het basisscenario van renovatie betekent dat voor het museum en de omgeving stilstand.''
Het pad wordt dus geëffend, want ook wethouder Arjan van Gils (Grote projecten) zegt dat het Structuurontwerp waarde toevoegt aan het Museumpark. Met een nieuwe ingang van het park aan de Westersingel. ''Het zou zonde zijn om deze mogelijkheid die nu voorligt niet te verkennen.''
Ook de burgemeester doet mee aan de campagne
Het transportverkeer voor de aan- en afvoer van goederen en kunst van het museum wordt in het ontwerp verplaatst van de Museumparkstraat naar de Westzeedijk. Daarmee verdwijnt vrachtverkeer uit de Museumparkstraat. Deze straat wordt volgens bestaande plannen autoluw, groener en daarmee van meer kwaliteit voor bezoekers van de musea en het park. GroenLinks, de Partij voor de Dieren en D66 kunnen bijna niet meer weigeren.
Ook burgemeester Aboutaleb is ingezet om iedereen te enthousiasmeren om het museum en de omgeving aantrekkelijk te houden voor bezoekers en de culturele positie van Rotterdam te versterken. “Het past voor een van de grootste havensteden ter wereld om een museum, dat mede is voortgekomen uit de collecties van eigenaren van havenbedrijven, een blijvende prominente plek in de stad te geven'', zegt hij.
De kosten voor de ambitieuze renovatie van het museumgebouw bedragen 259 miljoen euro. De gemeente Rotterdam, eigenaar van dit gebouw, draagt met 170,9 miljoen euro het grootste deel van de kosten. Bijdragen van derden voor het ambitiescenario bedragen 13 miljoen. Om het Structuurontwerp voor de ambitieuze renovatie te bekostigen is 75 miljoen extra nodig.
Dit Structuurontwerp omvat onder andere een nieuwe entree, logistieke ontsluiting via de Westzeedijk en de ontwikkeling van een parkpaviljoen met een nieuwe zaal voor hedendaagse kunst en een restaurant.
Opening Museum naar 2028
Er is zicht op dat de Welgelegengroep de herontwikkeling van de villa’s aan de Westersingel en een parkpaviljoen op zich wil nemen en daarin circa 40 miljoen euro zou willen investeren. Er blijft dan nog een bedrag over van 35 miljoen euro. In dit bedrag zijn nog geen kosten meegenomen voor de verbetering van het Museumpark. Dit wordt in de verkenning onderzocht, die zes maanden zal duren.
De renovatie en verbouwing van het museum kost meer tijd. De opening van het museum schuift op van februari 2026 naar november 2028 (ambitievariant). Dit najaar opent het Depot Boijmans Van Beuningen, het eerste depot ter wereld dat toegang biedt tot een complete collectie. Daarmee is de collectie weer toegankelijk voor publiek.
Gedurende de verkenning staat het project niet stil. De uitvoering van de asbestsanering ligt op schema en de restauratie van het G.J. Jonghmonument gaat door.