Onderzoek naar vervoersarmoede in Rotterdam

6 June 2021, 22:31 uur
Politiek
mainImage

De Stichting Verkeersonderneming doet onderzoek naar de vervoersmogelijkheden en vervoersbehoeften van werkende en werkzoekende Rotterdammers. Geen luxe observatie, omdat vervoersarmoede een groot en groeiend probleem is. Niet iedereen in Rotterdam heeft geld voor een fiets, auto of buskaartje, is vastgesteld.

Wie niet mobiel is, kan ook niet naar school, werk of bioscoop, laat staan dat familie ver weg kan worden bezocht. “Mobiliteitsarmoede kan leiden tot een sociaal isolement”, zegt Roger Demkes, directeur van de Verkeersonderneming.

‘’Bent u het daarom met ons eens dat Rotterdammers altijd in staat zouden moeten zijn om naar het ziekenhuis, school, werk of waar dan ook te gaan?’’, vraagt nu ook de fractie van Denk aan wethouder Grauss, die armoedebeleid in zijn portefeuille heeft.

‘’Er wordt wel eens een gezegd dat een miljoen Nederlanders aan vervoersarmoede lijdt. Sla je dat getal om naar Rotterdam, dan heb je het over een substantieel deel van de bevolking’’, schrijft raadslid Yigit in zijn brief aan het stadsbestuur. ‘’Een ov-chipkaart is soms al te duur. Ik heb wel eens begrepen dat in sommige delen van de stad de kaartautomaten voor de metro vol kleingeld zitten. Mensen in die wijken kopen liever een los kaartje dan een ov-chipkaart, terwijl een reis dan natuurlijk duurder is. Ze hebben minder te besteden, maar betalen meer voor een rit. Er is ook veel onwetendheid over vervoer en alle mogelijkheden.”

Denk vraagt wethouder Grauss de aanpak te intensiveren. 

De Verkeersonderneming is een samenwerking van gemeente, ministerie, metropoolregio en havenbedrijf met als doel het verbeteren van bereikbaarheid en mobiliteit.