Ontwikkeling wijkhubs heeft tijd nodig

28 March 2024, 13:37 uur
Politiek
mainImage
Wethouder Simons

Wijkwethouder Simons vraagt geduld bij de ontwikkeling van de wijkhubs in Rotterdam. Ze moeten dienen als een laagdrempelige contactoptie voor bewoners en daar horen inderdaad in het eindbeeld openingstijden bij die ruimer zijn dan nu het geval is en die passen bij de behoeften van de wijkbewoners. De fractie van Leefbaar vond dat het niet aan bewoners uit bijvoorbeeld Hoek van Holland, Pernis, Het Lage Land, Ommoord, Zevenkamp, IJsselmonde, Hoogvliet, Mathenesse en Rozenburg uit te leggen viel dat hun wijkhub slechts een uur open is of een handjevol uren, terwijl er ook wijkhubs zijn die vier of vijf volle werkdagen per week open zijn.

‘’Maar in Rozenburg is gebleken dat de belangstelling onder burgers voor de wijkhub op de huidige locatie zeer gering is, terwijl in Hoek van Holland de locatie pas recentelijk is opgeleverd en de diensten daar nu pas uitgebouwd worden’’, luidt het verweer van Simons, die vindt dat het nut moet groeien en dat de openstelling ook maatwerk zou kunnen zijn. Het is een kwestie van zoeken naar de beste oplossing. Daar is tijd voor nodig. ‘’Als open inloop in de avonduren heeft de avondopenstelling in wijkhub Hillesluis ook nauwelijks iets opgeleverd. Het gebruik in de avonduren bij verschillende wijkhubs bestaat nu vooral uit het gebruik voor overleg door actieve bewoners en wijkraden, voor de organisatie van informatieavonden.’’

Voorbeelden daarvan zijn de in maart gelanceerde campagne waarbij Rotterdammers hun wensen kunnen aangeven voor de toekomstig Burgemeester; de vergroeningsopgave in verband met een klimaatbestendig Rotterdam van Rotterdams Weerwoord; de hulp van de Belasting- en Parkeerbalie vanuit de wijkhubs; de promotie van werken in de Haven; het gebruik van wijkhubs binnen het programma Digitale Inclusie; en de Erasmus Universiteit die in stadsgesprekken met bewoners ingaat op uitdagingen die op wijk- of persoonlijk niveau spelen.

Simons: ‘’Ondertussen blijven de reguliere kanalen zoals 14010 operationeel en altijd bereikbaar op de afgesproken tijden. In de wijken zijn, zoals ook voorheen al het geval was, medewerkers van de gemeente die in de wijken werken bereikbaar en beschikbaar.’’