Ook Brede Raad 010 vindt dat Trevvel blijft blunderen

14 October 2022, 06:54 uur
Politiek
mainImage

In navolging van (recent) de fractie van 50plus in Rotterdam en Leefbaar Rotterdam tijdens het bewind van de CDA-zorgwethouders De Langen en Eskens (2017-2022) wil ook het onafhankelijke adviesorgaan Brede Raad 010 dat het beleid voor het hele doelgroepenvervoer in Rotterdam wordt herzien. Trevvel blijft blunderen.

‘’Een moeder die haar zoon in wanhoop thuis onderwijs laat volgen, omdat hij in een week tijd negen keer ‘is vergeten’ door Trevvel. Een bewoner van Middin, bij wie alle gebruikelijke ritten uit de planning zijn verwijderd waardoor hij niet naar zijn vrijwilligerswerk kan en niet kan sporten. Een chauffeur vertelt dat hij met acht kinderen in een bus zit, dat de kinderen met tassen gooien en niet luisteren en dat hij niet is opgeleid voor dit soort ritten. Trevvel verplicht hem de ritten uit te voeren.’’

Het is slechts een greep uit de verhalen die Rotterdammers aan leden van de Brede Raad 010 vertellen over het vervoersbedrijf Trevvel, dat jarenlang door het CDA de hand boven het hoofd is gehouden, maar nu op weinig steun meer kan rekenen.

‘’De aangekondigde maatregelen voor verbetering werken dus niet’’, zegt Koen van Dijk, directeur van de Brede Raad 010. ‘’Niet alleen de reizigers, maar ook de ouders, mantelzorgers en andere verzorgers zijn ten einde raad door de onzekerheid over het wel of niet op pad kunnen.’’

Van Dijk zegt dat een hogere beloning van chauffeurs al ingezet is als deel van de oplossing, ‘’maar er zal veel meer nodig zijn om het vervoer te verbeteren.’’ Ook adviseert de Brede Raad 010 Trevvel collega-vervoerders vragen te helpen met de acute problemen. ‘’En verminder verder de druk op de capaciteit van Trevvel door mensen met een Wmo-indicatie die hiertoe in staat zijn, gratis met het Openbaar Vervoer te laten reizen.’’

Ook wil het adviesorgaan sowieso de gedupeerden van de afgelopen maanden laten compenseren, omdat sommige mensen hun baan hebben moeten opzeggen omdat zij anders niet voor hun kind konden zorgen omdat Trevvel hun kind niet naar school bracht.

Van Dijk: ‘’Andere oplossingen voor de korte termijn zijn het schrappen van de sociale uitjes, de 2 of 3 personen die na 24.00 uur naar het casino gaan, niet meer vervoeren. Zij houden een chauffeur uren beschikbaar, die dus niet op de dag kan worden ingezet.’’

Voor de lange termijn adviseert de Brede Raad 010  méér centrale coördinatie van de kant van de gemeente.