Milieudefensie dringt er in het kader van haar landelijke klimaatcampagne in een brief aan de gemeenteraad van Rotterdam op aan niet in te zetten op verbetering van het participatieproces van de luchthaven op Zestienhoven, maar in de lijn van GroenLinks te kiezen voor opheffing er van.
‘’Gunstig is dat het gebied in handen is van één bedrijf: de Royal Schiphol Group, met 92% aandelen van de overheid, waaronder de Gemeente Rotterdam. Ook de volledige ligging binnen de eigen gemeentegrens van Rotterdam vereenvoudigt de procedures van planrealisatie aanmerkelijk. De regie ligt (bijna) volledig in handen van uw raad’’, laat de milieuorganisatie weten.
Ze schetst de toekomst van Zestienhoven (met 2500 arbeidsplaatsen) als woongebied met 10.000 tot 12.000 woningen mét een centraal stadspark en verwijst naar het zelfs al in 1976 getekende ontwerp van het bureau Van den Broek en Bakema. ‘’Daar kunt u nu 50 jaar later alsnog invulling aan geven.’’
De brief van Milieudefensie komt twee dagen voordat de gemeenteraad het participatieproces over het Luchthavenbesluit van Rotterdam The Hague Airport bespreekt. Met de campagne wil Milieudefensie zorgen voor afname van milieuhinder zoals Stikstof emissie, CO2 productie, Geluidoverlast en vermindering van de 38000 klachten per jaar, waarvan voorstanders van de populaire vakantieluchthaven blijven zeggen dat dit vrijwel altijd dezelfde klagers zijn: bewoners van Schiebroek, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs die daar zijn gaan wonen met de wetenschap van het bestaan van de luchthaven.
In Rotterdam is met name de fractie van GroenLinks voorstander van afbraak van de luchthaven. Het CDA roert zich ook, en hevig, maar zegt dat het alleen verdere groei wil voorkomen.