GroenLinks in Rotterdam zou graag zien dat de Walenburgerweg een straat wordt waar de auto te gast is en 30 kilometer rijdt. Er zijn 600 handtekeningen opgehaald bij omwonenden die er net zo over denken als raadslid en buurtgenoot Jeroen Postma. Het is in zijn ogen een onveilige weg en de cijfers tonen dat aan: vorig jaar werden er maar liefst 14 ongevallen met letsel op deze weg gemeld en talloze bijna-ongelukken op zebrapaden en de veel te smalle fietsstroken.
Postma maakt dan ook bezwaar tegen de herinrichtingsplannen waarin de huidige maximumsnelheid van 50 kilometer blijft en de fietsstroken niet worden verbreed zoals recent op de Meent. De Walenburgerweg moet een fietsstraat worden.
De petitie stelt: “Veilig fietsen van de Bergweg naar Rotterdam Centraal en 10 scholen zou een recht moeten zijn.’’ Het is de tweede petitie in korte tijd van bewoners van Rotterdam Noord die oproepen hun wijk veiliger te maken en die dit keer ook hopen dat mobiliteitswethouder Bokhove (ook van GroenLinks) met deze herhaalde voorzet nu wel kan scoren.
Probleem: als de Walenburgerweg een fietsstraat wordt, zal de Schepenstraat dit moeten ontgelden. Het zijn immers dominante doorgangswegen.