Oplaadstations in de stad opvallend vaak leeg

23 February 2022, 17:31 uur
Politiek
mainImage

Nederland is een van de koplopers als het gaat om inlaadinfrastructuur in Europa en Rotterdam doet naar rato niet onder. Sinds GroenLinks in 2018 een eigen mobiliteitswethouder heeft vermenigvuldigen de oplaadstations zich in de stad in groot tempo. Ze zijn ook vrijwel onmiddellijk herkenbaar, want ze staan het merendeel van de dag leeg.

In het centrum van de stad is dat een extra groot probleem, want op die manier blijven de naar parkeerplaats zoekende automobilisten aanhoudend hun rondjes rijden omdat het normale aantal parkeerplaatsen sterk is afgenomen. Op de foto ziet u het resultaat van een zoekende chauffeur binnen een half uur: steeds pech.

In de binnenstad is het helemaal een zoektocht. Zeker op de marktdagen als de parkeergarages vol zitten. De enige geste die de mobiliteitsafdeling nog zou kunnen verzinnen voor de winkelende Rotterdammers die per auto komen: alle parkeervergunningen opheffen in de Stadhuisstraat ten bate van de hogere gasten op het stadhuis. Die straat heeft in de loop der tijd een volkomen toegeëigende status gekregen en lijkt daarmee op de Buitenhofstraat in de Nieuw Westwijk Essenburg. Met dit verschil: daar heeft men bijna deur aan deur eigen gehandicaptenplekken. De fractie van de VVD heeft er al eens onderzoek naar laten doen.

Het gewenste volume oplaadplekken is overigens nog niet bereikt, want op de gemeentesite kan men nieuwe aanvragen via laadpaalnodig.nl. De parkeerplaatsen bij de laadpunten zijn te herkennen aan een P-bord en onderbord met de tekst: 'Opladen elektrische voertuigen'.