Oppositie bijt zich vast in tramlijndrama

22 April 2023, 07:00 uur
Politiek
mainImage
RET

Rotterdam heeft vier coalitiepartijen die als stadsbestuur de dienst uitmaken: Leefbaar, VVD, Denk en D66. Bij aanvang een merkwaardig span met Denk als vreemde eend. In de praktijk is echter D66 de zonderling. 

Daarnaast zitten er tien politieke partijen morrend in de oppositie. GroenLinks en PvdA zijn relatief groot: 5 en 4 zetels. Volt, Bij1 en de Partij voor de Dieren elk 2 en vervolgens zijn er de éénkoppige splinters: SP, 50Plus, Forum, CDA en CU. Van die opposanten bijten er zich 8 (*) vast in wellicht het meest verassende als merkwaardige en weinig Rotterdamse beleidsvoorstel om het tramlijnennet te wijzigen. Ondermijnen zegt men op links. De boze acht accepteren die transitie dus niet. 

Vooral niet het verlagen van de frequentie van tramlijn 4 en tramlijn 8 van 6 keer per uur naar 4 keer per uur om die op die manier kostenneutraal te maken. Een informatie – zeggen ze – die vanaf het moment van aanbieden tot besluitvorming niet eerder met de beslissende gemeenteraad is gedeeld.

En dus wil GroenLinks raadslid Marvin Biljoen, die in relatie tot andere besproken tramlijnen eigenlijk als een kind zo blij zou moeten zijn met de toegezegde railsvergroening op de Nieuwe Binnenweg (**), zo wil Biljoen van de verantwoordelijke verkeerswethouder Karremans weten wat de kosten zijn voor het laten rijden van een bus richting Rotterdam Centraal vanaf Hillegersberg en vice versa? Maar ook wat de kosten zijn voor het laten rijden van een bus via Hofplein, via de Walenburgerweg of een tram over het spoor per rit?

In de dienstregeling van tram 4 en tram 8 - die al geruime tijd geldt - rijden de tramlijnen de gehele dag (ook in de spits) vier keer per uur. Zes keer per uur was de onderbouwing voor het voorgestelde kostenneutrale alternatief. ‘’Kan het college toelichten op welk huidig moment van de dag/week de tram op het traject Station Noord – Molenlaan/ Kleiweg 6 keer per uur rijdt en wanneer deze dan 4 keer per uur gaat rijden?’’’, vraagt Biljoen.

En als het antwoord nee is, zegt hij, ‘’betekent dit dan dat om de tram kostenneutraal te laten rijden de frequentieverlaging – de gehele dag door en ook in de spits– naar 2 keer per uur moet als alternatief voor de bus?’’

Zo nee, wat dan wel?

(*) BIJ1 en Forum niet.
(**) Gaat nooit lukken, zegt 50Plus. Lees: https://dagblad010.nl/Columns/leefbaar-zet-met-dit-tramplan-de-oudjes-bij-het-grof-vuil