Ouderen lopen vast als ze 14010 bellen

12 December 2022, 07:00 uur
Politiek
mainImage
Aafjes-Van Aalst

Rotterdamse ouderen die 14010 bellen voor WMO-aanvragen krijgen te horen dat het druk is en zij maar op de website moeten kijken. Het is een van de voorbeelden van missers in de informatievoorziening voor ouderen, want ook in de Huizen van de Wijk lopen mensen tegen een muur op als het gaat om zorgvragen. 

Ook is volgens overal sprake van lange wachttijden waardoor Maatschappelijke Ondersteuning voor veel Rotterdammers uitblijft. De dupe zijn vooral de oudere Rotterdammers die vaak niet over de benodigde digitale vaardigheden beschikken. ‘’Bij belangrijke zorg- en welzijnsvragen worden de mensen van het kastje naar de muur gestuurd, waardoor ze uiteindelijk de zaak in wanhoop maar laten waaien en dat kunnen we niet accepteren’’, aldus raadslid Aafjes-Van Aalst.

De fractie van Leefbaar vreest ook dat het probleem veel groter is dan men nu al weet. Extra pijnlijk in een drukke decembermaand ‘’waarin veel ambtenaren en zorgverleners hun verlofdagen of overuren opnemen.’’ Wie dat niet doet is zorgwethouder Buijt, die door Aafjes-Van Aalst over de klachten is geïnformeerd.