Het nieuwe stadsbestuur, waarin het verkeer in handen is van de fietsafdeling van de de VVD, gaat overal in Rotterdam binnen de ring betaald parkeren invoeren van 09.00 uur 's ochtends tot 23.00 uur's nachts. Dat betekent dat in gebieden waar wel al betaald parkeren was ingevoerd, maar niet tot 23:00 uur 's nachts, de venstertijden van betaald parkeren ook daar worden aangepast.
De primaire reden om betaald parkeren in te voeren is om de parkeerdruk in wijken te verminderen, zegt verkeerswethouder Karremans, ‘’zodat bewoners na een dag werken niet eindeloos rondjes hoeven te rijden.’’ Tweede reden is dat het op jaarbasis miljoenen euro’s aan extra parkeergeld oplevert. Ook daar is Karremans eerlijk over.
Bewoners worden ontzien. Zij kunnen een bewonersvergunning aanvragen, waarvan in het coalitieakkoord is afgesproken dat de prijs van deze vergunning met 20% wordt verlaagd.
Met het volledig invoeren van betaald parkeren in Rotterdam wil het stadsbestuur het waterbedeffect voorkomen. De praktijk heeft namelijk uitgewezen dat door het invoeren van betaald parkeren in de ene wijk, de parkeerdruk en parkeeroverlast in de andere stijgt.
‘’Daarnaast biedt betaald parkeren - en daarmee de verwachte lagere vraag naar parkeerplaatsen - in een wijk de mogelijkheid om die ruimte eventueel anders te benutten, bijvoorbeeld door het plaatsen van groen, een andere ambitie uit het coalitieakkoord’’, zegt Karremans om coalitiepartner D66 te behagen.
En voegt hij er in dat kader opwekkend ten bate van GroenLinks aan toe: ‘’Ook stimuleert het bezoekers om eerder gebruik te maken van een P+R-voorziening aan de rand van de stad, wat minder autoritten oplevert en daarmee bijdraagt aan het doel van het college om de CO,-uitstoot in de stad te verminderen.’’