Rotterdam gaat onderzoeken of het akkoord kan gaan met een maximum parkeertijd van 48 of 72 uur in de P&R-locaties. Vooral in het laatste geval kan die souplesse tegemoet komen aan mensen die een weekend weg zijn of een korte reis maken. Ook bevordert dit de lokale economie, bijvoorbeeld door het stimuleren van overnachtingen in hotels, restaurants en andere toeristische activiteiten.
Een ruime meerderheid van gemeenteraad van Rotterdam vindt wel dat er bij dat onderzoek gekeken moet worden-naar de specifieke parkeerbehoeften van bezoekers, zoals het gebruik per verschillende locatie en de verdere economische meerwaarde voor de stad. Bovendien vindt men het raadzaam dat de verkeerswethouder zich laat informeren over vergelijkbare maatregelen in andere steden en de effecten daarvan.
Omdat het belangrijk wordt geacht om de P&R-strategie continu te monitoren en aan te passen aan nieuwe omstandigheden en behoeften, wil de gemeenteraad voortaan ook jaarlijks een update zien over de P&R-strategie, inclusief nieuwe ontwikkelingen, gebruikscijfers, en eventuele aanpassingen of uitbreidingen van de locatie.
Het initiatief kwam van Denk. De Partij van de Arbeid was er als enige op tegen dat er naar specifieke behoeftes en de economische meerwaarde wordt gekeken, maar wilde wel jaarlijks worden geïnformeerd. GroenLinks stelde op haar beurt die info weer niet op prijs.