Het Rotterdamse PRO - de samensmelting van GroenLinks en de Partij van de Arbeid - heeft vier wethoudersposities geclaimd in het nieuwe stadsbestuur, dat komende vrijdag bij Van Nelle wordt gepresenteerd. Dat is één wethouder meer dan Leefbaar vier jaar geleden. VVD en D66 nemen de komende vier jaar met ieder twee wethouders genoegen. Het CDA en Volt ieder met één.
De namen van de tien wethouders en portefeuilles worden vrijdag bekend. PRO presenteert naar verwachting uit de oude GroenLinks-hoek: Jeroen Postma en Astrid Kockelkoren. Onder de namen van de kandidaten van ex-PvdA circuleren die van (opnieuw) Richard Moti en Sarah Reitema. Bij D66 keert in elk geval Chantal Zeegers terug in het college en schijnt de tweede positie op voorspraak van het hoofdbestuur door een ogenschijnlijke buitenstaander te worden ingevuld. De Rotterdamse fractie schijnt daar allesbehalve happy mee te zijn. Aan VVD-zijde keert in elk geval Tim Versnel terug. De algemene verwachting is dat het CDA en Volt hun beider fractievoorzitters naar voren schuiven, respectievelijk René Segers-Hoogendoorn en Luuc Dekkers.