Problemen gevaarlijke stoffen op Rotterdamse luchthaven houden aan

12 March 2025, 16:46 uur
Politiek
mainImage
Gemeente Rotterdam
Raadslid Co Engberts

De PvdA Rotterdam heeft het stadsbestuur gevraagd of het bereid is als aandeelhouder van Royal Schiphol Group te pleiten om de gelijktijdige blootstelling aan DME en VME te erkennen als oorzaak voor het oplopen van de beroepsgerelateerde ziekte onder platformwerkers? DME is dieselmotoremissie en VME vliegtuiguitstoot. In beide gevallen zijn het gevaarlijke stoffen.

Straalmotoren van vliegtuigen staan vaak direct gericht op medewerkers en stoten stoffen uit die leiden tot ontstekingsreacties in het hart- en vaatstelsel, oxidatieve stress, verhoogde hartslag, afwijkingen in het hartritme, COPD, astma verminderde groei en ontwikkeling van ongeboren kinderen en kanker.

De PvdA heeft er al in 2023 al eens een halszaak van gemaakt, maar krijgt niet de indruk dat er op de luchthaven in Rotterdam de laatste twee jaar veel is verbeterd. Begin januari van dit jaar beluisterde raadslid Co Engberts de zorgen van de FNV en werd daar niet vrolijk van. De grootste vakbond van Nederland gaf klip en klaar aan dat het onverantwoord is dat werknemers wel gevraagd wordt in de vliegtuiguitstoot (VME) te werken, maar dat er nog geen onderzoek loopt om te onderzoeken hoe hoog het risico op ziekte is, de zogenaamde dosisresponsrelatie.

‘’Er zijn immers duidelijke signalen vanuit de wetenschap dat werken in de vliegtuiguitstoot gevaarlijk is. Maar het lopende periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek of een mogelijk blootstellingsonderzoek gaat hier geen antwoord op geven. Je bent dus in feite al te laat als werknemers ziek worden’’, aldus Engberts.

Daarnaast verstoort de gelijktijdige blootstelling aan dieselmotoremissie (DME) de attributie van ziekte aan blootstelling, omdat DME volgens wetenschappers waarschijnlijk dezelfde gezondheidsschade veroorzaakt als VME. Alle hens aan dek dus, vindt de PvdA in een brandbrief aan de Rotterdamse verkeerswethouder.