Bestel- en vrachtauto’s moeten vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij door het centrum van Rotterdam rijden. Een gevoelige deuk voor de kleine economie en ook nog een probleem voor de ouderen die afhankelijk zijn van kleine klussers.
De fractie van de PvdA zit daar niet mee en maakt zich veel drukker over hoe wellicht buitenlandse bestel- en vrachtauto’s de maatregelen gaan omzeilen. ‘’Want’’, zegt raadslid Tak, die in zijn dagelijkse werkkring (bankier) toch van de economie afhankelijk is, ‘’als er zoals we begrepen hebben geen boetes zullen worden uitgedeeld aan buitenlandse voertuigen, schaadt dit mogelijk het draagvlak van de zero-emissiezone.’’
Tak: ‘’De redenering van de wethouder is dat er niet automatisch geconstateerd kan worden of deze voertuigen in overtreding zijn omdat Rotterdam geen toegang heeft tot voertuiggegevens uit het buitenland. Toch is het in meerdere steden in Europa mogelijk om ook buitenlandse voertuigen te beboeten.’’
In Zweden wordt er net zoals in Rotterdam gebruik gemaakt van camera's die de kentekens van auto's scannen in de zero-emissiezone. Hier wordt er automatisch een factuur gestuurd zelf naar het buitenland, weet Tak, die zich dan ook afvraagt of de wethouder wel een en ander heeft uitgezocht.
In Frankrijk en Duitsland gebruiken ze stickers om te identificeren of een bestelauto voldoet aan de eisen van de zero emissiezone. Daarbij maakt het niet uit in welk land de auto is geregistreerd. Dus wil Tak een inschatting of het college mogelijk een dergelijk systeem ook in Rotterdam kan invoeren.
Brussel, Barcelona en Denemarken moeten buitenlandse voertuigen zich registreren voordat ze toegang krijgen tot de zero-emissiezone. Tak heeft z’n huiswerk gedaan en weet ook dat – als ze dit niet doen – er een boete volgt, zelfs als de auto voldoet aan de ZES eisen. ‘’En hierdoor’’, zegt hij, ‘’ hebben ze niet de autogegevens van buitenlandse instanties nodig. Vraag: is het mogelijk om een soortgelijk systeem ook in Rotterdam te implementeren?’’