Raadslid Soytekin krijgt verkeersbijles over 30km zones

22 June 2026, 13:12 uur
Politiek
mainImage
ANP

Raadslid Soytekin van Denk heeft verkeersbijles aangevraagd. Niet alleen voor zichzelf, maar voor alle Rotterdammers die geen snars begrijpen van de 30 km/u-zones en borden in hun stad. Op sommige locaties rijdt men per vijf meter zo’n gebied uit en vervolgens ook weer in. Het is de wet, zegt de demissionaire VVD-verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer, die na vier jaar Groenlinkse file-erfenissen, opbrekingen en klachten het woord verkeer niet meer kan horen.

‘’Bewoners en weggebruikers geven aan dat de nieuwe snelheidslimieten niet altijd even duidelijk zijn, terwijl de inrichting van de weg in sommige gevallen nog onvoldoende aansluit bij de verlaagde maximumsnelheid. Zodoende ontstaan verwarrende verkeerssituaties.Wanneer verkeersborden, wegindeling en handhaving niet goed op elkaar aansluiten, kan dit leiden tot onbegrip, onveilige situaties en een afnemend draagvlak voor verkeersmaatregelen’’, aldus Soytekin, die bij de Beukelsdijk ging kijken en met z’n gevoel voor humor dacht door Bananasplit te worden gefilmd.

Komende donderdag gaat Lansink-Bastemeijer in de raadzaal bijles geven.