Revitalisering Oranjeboomstraat laat op zich wachten

8 July 2024, 06:10 uur
Politiek
mainImage

De wijkraad Feijenoord moet voorlopig tot december wachten om te weten wat er nu precies gaat gebeuren met de Oranjeboomstraat. De meest sombere straat van Rotterdam is toe aan revitalisering en als het aan de wijkraad ligt zo snel mogelijk, maar dat gaat wethouder Zeegers en haar batterij ambtenaren te snel. Er wordt al sinds 2013 over nagedacht (Plan: Oranjeboom 1), bovendien maakt ‘de supportersroute’ deel uit van de ontwikkeling van het plan 2 ‘De Kop van Zuid’, en nu remt plan 3 weer een zichtbare uitvoering: project Feyenoord City. 

Op 4 april 2024 werd de motie ‘De Feijenoordvisie’ aangenomen waarmee de gemeenteraad het stadsbestuur verzocht om een overzicht te maken van alle verschillende bouw- en ontwikkelplannen in en rondom de wijk Feijenoord en Feyenoord City 2.0 en hierbij aan te geven wat de plannen samen betekenen voor de mobiliteit, bereikbaarheid, ontsluiting OV en parkeren in het stadsdeel Feijenoord. Dat is nu gaande. Daar past geen haast bij, dus ook geen geduw van de wijkraad  en dat betekent dat Zeegers het ongevraagde advies van de wijkraad zal combineren met de afdoening van de motie ‘De Feijenoordvisie’. Naar verwachting is dat uiterlijk 2 december 2024. 

De Kop van Zuid – waarbij men gemakshalve niet moet denken aan de voltooide Wilhelminakade, maar aan de wijk Feyenoord rond de Oranjeboomstraat – moet in 2040 volledig woonaantrekkelijk zijn. Daarvoor is op papier een Toekomstperspectief bedacht met gelikte marketingtermen als: een flinke schaalsprong, compact, populair, gemengd stedelijk gebied, duurzaam en gezond.

Upgrading van dit deel van Rotterdam-Zuid is hard nodig en moet aansluiten bij de nieuwe stadsbrug tussen Kralingen en Feijenoord. In de wijk Feijenoord staat de leefbaarheid namelijk al jaren onder druk. Zowel het opleidings- als inkomensniveau lopen daar achter op het Rotterdams gemiddelde. De buitenruimte kenmerkt zich door veel steen en weinig groen en nodigt niet uit tot (spontane) ontmoetingen.

Daarnaast is er een tekort aan culturele voorzieningen, eerstelijnszorg en maatschappelijke voorzieningen. Ook op het gebied van winkels, horeca en recreatie heeft Kop van Feijenoord weinig te bieden. De wijk heeft een regionale verbinding vanaf Station Rotterdam Zuid, maar dit station wordt als onveilig en onprettig ervaren, waardoor het als OV-voorziening niet optimaal functioneert.