Rotterdam 2023: Voor jeugd resteert na stappen alleen dure taxi

10 January 2023, 07:05 uur
Politiek
mainImage
Raadslid Van Drunen

Leefbaar Rotterdam staat voor een goed uitgaansleven in Rotterdam. Daarbij horen ook goede voorzieningen om veilig van en naar huis te gaan, maar die staan onder druk. De BOBbussen en de nachtmetro rijden bijvoorbeeld niet meer. Raadslid Van Drunen vindt dit heel raar vindt en stoort zich aan het enige alternatief: de dure taxi.

Rotterdam 2023. De nacht blijft een hevig probleem. In kringen van D66 en Koninklijk Horeca Nederland zei men vier jaar lang (2018-2022): ''Dat komt omdat de burgemeester wil slapen.'' 

Over die taxi zegt Van Drunen: ‘’Een reis van de Coolsingel naar Vlaardingen-Holy (10 kilometer) zou maximaal zo’n 34 euro moeten kosten. Maar te vaak wordt door de taxichauffeur een bedrag van rond de 70 euro gevraagd’’. Hij heeft nog een voorbeeld: ‘’Een reis van de Coolsingel naar Zevenkamp (11,5 kilometer) zou maximaal zo’n 38 euro moeten kosten. Er wordt gerust een bedrag van rond de 80 euro gevraagd.‘’

Van Drunen: ‘’Dergelijke bedragen vormen een belemmering voor jongeren om uit te gaan – wat ook onze horeca omzet kost. Het zorgt ervoor dat jongeren alternatieven zoeken en - met drank op - de deelscooter nemen of zelfs met de auto. Dit moeten we natuurlijk niet willen.”

De BOBbussen en de nachtmetro zijn zeer betaalbare alternatieven om na het stappen op een veilige en verantwoordelijke manier mee te reizen. ‘’Nu krijgen taxi’s een soort monopoliepositie in de nachtelijke uren’’, zegt Van Drunen, die dit niet wil en de verantwoordelijke wethouder Karremans aanspoort om werk te blijven maken van de nachtalternatieven.

Ook randgemeenten, zoals Nissewaard, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Capelle aan den IJssel, zouden bij dit proces betrokken moeten worden, vindt hij.