Rotterdam jaagt de kleine ondernemer keihard op kosten

6 March 2024, 17:05 uur
Politiek
mainImage
Gemeente Rotterdam

Het stadsbestuur van Rotterdam – met de VVD als aanjager voor het huidge verkeersbeleid - heeft de personenauto tot vijand gemaakt. Dat moest tijdens de coalitieonderhandelingen in 2022 om D66 over de streep te halen. D66 was gecharmeerd van het Groenlinkse anti-auto-beleid (2018-2022) dat binnenkort een nieuwe fase ingaat: de zero-emissiezone wordt ingevoerd. 

Nodig (luidt de eenzijdige gemeentepropaganda) ''om de luchtkwaliteit, het klimaat en de bereikbaarheid te verbeteren.'' Gekscherend wordt daar door de laatste Leefbaar-mastodonten, die deze ontwikkeling niet zien zitten, aan toegevoegd: zodat de raadsleden van D66 en GroenLinks kunnen blijven fietsen. 

Veel minder nodig (zeggen ook tegenstanders in VVD-kringen): ''We jagen de kleine ondernemers op grote kosten. Het is bijna schandalig.'' 

De ZE-zone is een gebied in de stad waar alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s in mogen, zoals elektrische auto's of auto's die rijden op waterstof. Dit gebeurt in verschillende stappen. (*)

Om de bedrijven die afhankelijk zijn van hun bestelauto’s wordt op 28 maart een voorlichting gegeven over de consequenties. Daar heeft de gemeente dure jongens voor ingehuurd. Die gaan niet alleen vertellen wat de nieuwe regels zijn, maar óók wat een elektrische bestel- of vrachtauto gaat kosten voor een ondernemer.

Ook wat verschillende elektrische bestel-, vrachtauto’s gaan kosten en andere elektrische vervoersmiddelen. Waarschijnlijk hebben ze ook adressen, want als de kleine economie door de invoering van de groene ZE-zone een knauw krijgt, zegeviert een andere.

(*) Vanaf 1 januari 2025 mogen oude bestelauto's lager dan Euroklasse 5 of vrachtauto's lager dan Euroklasse 6 de zone niet meer in. Het gaat om bestel- en vrachtauto's die ondernemers zakelijk gebruiken. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die na 1 januari 2025 worden gekocht moeten uitstootvrij zijn in de ZE-zone.