Ongewenst verkeersgedrag moet de stad uit: zoals onnodig gas geven, onnodig toeteren, knallen met de uitlaat en hoge toeren draaien. De maatregelen horen allemaal bij het geluidspakket dat het stadsbestuur morgen voorlegt aan de gemeenteraad om daarmee gebiedsgericht een betere balans te realiseren tussen rust en reuring.
Als vanzelfsprekende vanzelfsprekendheid wordt ook het elektrisch rijden gestimuleerd voor minder herrie in de stad en het gebruik van (snor)scooters en brommers met een verbrandingsmotor ontmoedigd. De veranderingsdruk ligt op de thema's wonen, stedelijke bronmaatregelen, mobiliteit, geluidsbeleving, haven en industrie, evenementen, horeca en luchtvaart. Ook moet er afscheid genomen worden van het piepende geluid van trams (kennelijk vooral dat van lijn 4 en 8), het brommende geluid van aangemeerde schepen en het bonkgeluid van vallende containers.
Het stadsbestuur (*) wil vooral voor de langere termijn richting geven aan de sturing op variatie in levendige én rustige plekken in de stad. Veel bouwen, maar wel groeien met behoud van balans tussen rust en levendigheid. Want hoewel Rotterdammers blij zijn met het groeiend aanbod van woningen en vertier, maken ze zich ook zorgen over de toenemende drukte in de stad. Geluidhinder verminderen is daarom noodzakelijk om de grote verdichtings- en woningbouwopgave van Rotterdam mogelijk te maken.
Binnen dat kader zullen ook bouwontwikkelaars verplicht worden zich in te spannen om aan woningen een geluidluwe zijde te creëren of door technische toepassingen, zoals het aanleggen van stil asfalt of het plaatsen van een geluidscherm.
(*) Wethouder Zeegers (D66) voor bouwen en klimaat, wethouder Karremans (VVD) voor verkeer, wethouder Simons (Leefbaar) voor wijken & haven, en wethouder Buijt (Leefbaar) voor zorg.