Verkeerswethouder Vincent Karremans gaat geluidssystemen inzetten tegen verkeersasociaal gedrag. Er komen op vier plekken in de stad geluidsinformatie displays die een naderend voertuig dat te veel herrie maakt daarop attendeert.
Daarnaast worden er op twee drukke locaties microfoons opgehangen om het effect van de maatregelen te kunnen monitoren. Voor handhaving kunnen de geluidsflitsers nog niet worden ingezet, maar – zegt Karremans – ‘’de noodzaak om dit wel te kunnen realiseren is nog steeds groot.’’
De metingen die in Rotterdam zijn uitgevoerd zijn onderdeel van metingen die de TNO ook in Amsterdam, Den Haag en Utrecht heeft uitgevoerd. Als vervolg op deze metingen hebben de G4-gemeenten nu opdracht aan de TNO gegeven om een brede haalbaarheidsstudie te doen naar de implementatie van geluidsflitsers voor handhaving luide voertuigen in Nederland. Daarbij is gevraagd om ook te kijken naar de ontwikkelingen in het buitenland.
De geluidsflitsers zijn in staat om snel optrekkende voertuigen te detecteren boven het bandengeluid en het overige verkeer. Als een piek van meerdan 10 decibel boven het overige spectrum optreedt kan dit duiden op een afwijkende uitlaat, afwezige dB-killer. Dit zou een uitgangspunt kunnen zijn voor controle op voertuigaanpassingen.
Geluidsflitsers lijken minder toepasbaar om repeterende knallende uitlaten te detecteren omdat het geluidsincident over een grotere afstand, niet direct voor de microfoon, plaatsvindt. Ook het koppelen van het incident aan een kenteken is dan foutgevoelig.
Karremans verwacht de rapportage van de haalbaarheidsstudie eind 2023.