Het percentage snel vullende papier- en restcontainers in het centrum van Rotterdam ligt aanzienlijk hoger ligt dan in andere gebieden. Wethouder Karremans, die op deze portefeuille vier jaar lang de hoofdpijnen en zepers heeft meegemaakt van zijn voorganger Wijbenga (daarna toch met vlag en wimpel burgemeester van Vlaardingen geworden), laat daardoor de containers in het centrum zelfs nu soms vijf tot zes keer per week legen. Met zelfs extra inzet op zondag. Toch blijft het af en toe dweilen met de kraan open. Oorzaak: de sensor.
In Rotterdam werkt men met een vulgraadsysteem waardoor de sensor bij een vulgraad van 75% een seintje geeft. Vervolgens komt de betreffende container op een dynamische routeplanning. ‘’Dit voorkomt in de meeste gevallen volle containers. Maar het gaat ook wel eens mis’’, aldus Karremans, die altijd openhartig is als het niet loopt zoals hij wil en bovendien van de hoed en de rand weet omdat hij zichzelf af en toe een dagje inroostert.
‘’Mis gaat het bijvoorbeeld omdat de container door inworp van te grote zakken of dozen geblokkeerd raakt boven het niveau van de sensor. Dan lijkt de container vol, maar dat neemt de sensor niet waar. In een paar procent van de gevallen is een defecte sensor de oorzaak. Wanneer er naastplaatsingen ontstaan doordat de vulopening geblokkeerd is zullen de medewerkers naast het verwijderen van het losse afval, de blokkade opheffen.’’
Wat bovendien specifiek in het centrum van de stad regelmatig gebeurt is dat busjes van leveranciers zodanig in de weg staan dat de container niet geleegd kan worden. Ook zaken als bouwactiviteiten, kleine evenementen of demonstraties belemmeren regelmatig een geplande lediging van een container.