Rotterdam stuurt mensen het bos in via 14010 en Vraagwijzer

29 January 2021, 18:02 uur
Politiek
mainImage

Het telefoonnummer 14010 en de Vraagwijzer voldoen niet aan de service-uitgangspunten van de gemeente Rotterdam. Procedures duren veel en veel te lang en mensen worden het bos ingestuurd in plaats van dat ze klantvriendelijk geholpen worden.

Het is de conclusie van de Leefbaar-raadsleden Van Elck en Jami, die zeggen steeds meer signalen te ontvangen van zelfs ‘’zeer onprettige en inefficiënte ervaringen’’ bij de afhandeling van aanvragen bij de gemeente Rotterdam. ‘’Rotterdammers vragen een voorziening aan, maar worden niet teruggebeld door desbetreffende gemeentelijke instantie die deze voorziening verzorgd’’, zegt het tweetal en concretiseert dit aan de hand van het volgende voorbeeld.

‘’ Een Rotterdams stel heeft op 20 november 2020 een telefonische melding gemaakt op grond van de WMO 2015. Diezelfde dag kregen zij een telefonische afspraak met een medewerker van de Vraagwijzer. Helaas heeft dit stel het belletje gemist, omdat zij niet konden. Zij belden vervolgens gelijk weer naar 14010 om dit uit te leggen, met de belofte dat de betreffende medewerker van Vraagwijzer zou terugbellen. Dit is echter nooit gebeurd. Op 18 december heeft dit stel nogmaals gebeld met 14010, waarbij zij te horen kregen dat er een hele nieuwe melding gemaakt moet worden, anders was de gemeente Rotterdam niet bereid om de aanvraag te behandelen. Uiteindelijk is er andermaal afgesproken dat Vraagwijzer contact zou opnemen met dit stel op 18 januari 2021! (twee maanden na de aanvraag. . . . . )

Leefbaar Rotterdam schrijft aan zorgwethouder De Langen ‘’het schokkend en mensonterend’’ te vinden dat bewoners zolang moeten wachten op (contact over) een broodnodige voorziening. ‘’’Het lijkt erop dat de gemeente Rotterdam niet kan en wil leren van gemaakte fouten. Eerder hebben wij verantwoordelijk wethouder de Langen al aangesproken over dergelijke zaken, bijvoorbeeld in debatten over de achterstanden bij de Vraagwijzer en recentelijk nog (in november) in een actualiteitendebat over schrijnend WMO-beleid bij het (niet) verstrekken van hulpmiddelen.’’