Rotterdam The Hague Airport sluiten? Een kortzichtige gedachte.

9 August 2025, 10:14 uur
Politiek
mainImage

Rotterdam The Hague Airport is niet zomaar een stuk asfalt met opstijgende vliegtuigen. Het is een economische motor voor de regio. Volgens een studie van de Erasmus Universiteit zorgt de luchthaven direct en indirect voor zo’n 3.600 banen. Tel je de bredere afgeleide werkgelegenheid mee – denk aan toeleveranciers, horeca, transportbedrijven en zakelijke diensten – dan kom je uit op ongeveer 9.000 banen. Dat zijn geen loze cijfers, maar echte mensen met echte banen, gezinnen, hypotheken en toekomstverwachtingen.

Wie maart volgend jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen GroenLinks, PvdA, Volt, Partij voor de Dieren en ander links grut kiest, loopt de kans mee te helpen aan het verdwijnen van deze luchthaven. Immers, deze politieke partijen zien deze liquidatie als een logische stap richting verduurzaming. Minder vluchten, minder uitstoot, minder overlast voor omwonenden.

Toch verdient deze discussie meer diepgang dan een oppervlakkig pleidooi voor ‘meer groen en minder geluid’.

Het gaat niet alleen om werkgelegenheid. De luchthaven is voor tal van bedrijven essentieel. Snelle verbindingen naar Europese steden versterken de concurrentiepositie van de regio, trekken buitenlandse investeerders aan, en faciliteren netwerken van kennis, handel en innovatie. Juist in een stad als Rotterdam, met internationale ambities, is een goed bereikbare luchthaven geen luxe – het is noodzaak.

Zeker, de klimaatcrisis vraagt om moedige keuzes. Vliegverkeer moet schoner, slimmer en zuiniger. Maar sluiten? Dat is de nucleaire optie, zonder garantie op beter resultaat. De vraag is niet óf we moeten verduurzamen, maar hóe we dat doen zonder het economische weefsel van een regio te verscheuren.

Bovendien: wat komt ervoor in de plaats? Meer verkeer via Schiphol – een luchthaven die al kreunt onder zijn eigen groei? Meer vervuiling elders, zonder echte winst voor het milieu? Of een vertraging in regionale ontwikkeling en innovatie omdat we te snel afscheid nemen van een strategische infrastructuur?

Rotterdam The Hague Airport is niet perfect. Maar het is ook geen symbool van achteruitgang. Het is een plek vol potentie – voor duurzame innovatie in de luchtvaart, voor slimme mobiliteit, en voor economische samenhang in Zuid-Holland. Bovendien komen vooral oudere Rotterdammers op een buitengewoon comfortabele manier in Spanje.

Sluiting zou een kortzichtige, bijna gemakzuchtige keuze zijn. De echte uitdaging ligt in transitie, niet eliminatie.