Rotterdam wil balans tussen rust en roering, dus meer stil asfalt

24 May 2023, 06:35 uur
Politiek
mainImage
Gemeente Rotterdam

door Jan D. Swart

Rotterdam gaat een balans zoeken tussen rust en reuring. Wethouder Zeegers, die zowel bouwen als het klimaat in haar portefeuille heeft, spreekt in dat verband zelfs van een topprioriteit. Ze heeft er een koersnota over laten schrijven en ook zorgwethouder Ronald Buijt heeft meegekeken, want geluidsoverlast vormt in Rotterdam een belangrijk gezondheidsrisico.

Er staat dan ook een vracht aan maatregelen op het programma, maar wie goed leest en herleest, komt er al gauw achter dat het geen eisen zijn, maar ideeën: men gaat als ’t ware naar de oplossingen ‘’toewerken.’’ De balans tussen rust en roering moet gezien worden als een ambitieuze toevoeging aan het bestaande Actieplan Geluid 2019 - 2023.

De aanbevelingen zijn: een structurele aanleg van stil asfalt (waar GroenLinks en de Partij voor de Dieren niet blij mee zullen zijn), het experimenteren met stille klinkers en het investeren in schoon en stiller vervoer (de VVD nam daarop al een voorsprong met de tramlijnentransitie).

De compensatie voor ex-verkeerswethouder Judith Bokhove van GroenLinks zit ‘m vervolgens in meer ruimte voor fietsers en het in rap tempo elektrisch maken van ander vervoer. Ook staat er: ''een optimaler openbaar vervoer'', maar dat strookt dan weer niet met het tramlijnenvraagstuk.

Naast de aanpak van verkeerslawaai - de grootste bron van geluidsoverlast voor veel Rotterdammers - heeft ook geluidsisolatie van bestaande woningen grote prioriteit. 

Geluidluwe slaapkamers

Voor nieuwbouw van woningen – er moeten er tot 2040 in totaal 50.000 in Rotterdam worden gebouwd - hanteert Rotterdam al jaren eigen criteria waaraan ontwikkelaars moeten voldoen. Het gaat daarbij om zaken zoals een geluidluwe zijde, geluidluwe buitenruimte en een juiste (geluids)indeling van ruimten, zoals slaapkamers aan de geluidluwe zijde. Door dit nu in het Koersplan te combineren met een juiste woningindeling - bijvoorbeeld slaapkamers aan de geluidluwe zijde bouwen – wordt beperking van de geluidsoverlast effectief. Hoopt men. 

De verlaging van de stadsnelheid voor auto’s naar 30 kilometer wordt genoemd. Was een hebbedingetje van GroenLinks in de vorige coalitie. Vooral in de wijken waar hun raadsleden woonden.

Ook ongewenst verkeersgedrag moet de stad uit: zoals onnodig gas geven, onnodig toeteren, knallen met de uitlaat en hoge toeren draaien. Hoe wethouder Chantal Zeegers dat explictiet wil gaan aanpakken wordt niet vermeld. Daar heeft ze namelijk wel de politie voor nodig en daar zit een addertje onder het gras. Zeegers is van D66 en was fractievoorzitter toen haar collega-raadslid Nadia Arsieni met het cancellen van de politie begon. Er staat in de koersnotitie als oplossing tactisch nu slechts: ‘’te onderzoeken hoe we met innovatieve technieken handhaving kunnen versterken.’’

Piepende trams

Als vanzelfsprekende vanzelfsprekendheid wordt het elektrisch rijden gestimuleerd voor minder herrie in de stad en het gebruik van (snor)scooters en brommers met een verbrandingsmotor ontmoedigd.

Ook moet er afscheid genomen worden van het piepende geluid van trams (kennelijk vooral dat van lijn 4), het brommende geluid van aangemeerde schepen en het bonkgeluid van vallende containers. Samen met Rijk, regiogemeenten, bedrijfsleven (Deltalinqs) en DCMR Milieudienst Rijnmond gaat Zeegers ook een programma 'Havengeluid en omgeving' uitvoeren. Dus ook havenwethouder Simons blijkt akkoord te zij met de nota, waarvan interessant zou zijn te weten hoeveel manuren hieraan is besteed. Leefbaar (in de oppositie) zou dit gevraagd hebben.   

Nieuw nachtleven in de (binnen)stad kan worden opgenomen in nieuwbouwontwikkelingen rondom de stadspleinen Hofplein, Stationsplein en Churchillplein en de boulevards Weena en Coolsingel. Het vertrekpunt is dat aan deze boulevards geen woningen komen in de laag direct boven de begane grond.

De uitsmijter zit bij het vliegverkeer. Men zou daarover een extra dik hoofdstuk verwachten. Maar er wordt slechts volstaan met één onbetekenend zinnetje, dat vertelt waar de crux zit (in de noordelijke wijken Overschie, Schiebroek en Hillegersberg) en hoe men de inwoners te hulp wil schieten: door bij Het Rijk aan te dringen ''op afname in het kader van het nieuwe Luchthavenbesluit.''