Uit onderzoek blijkt dat slechts 14% van de taxi's in Rotterdam in de nacht de meter aanzet. Het gevolg daarvan is dat de tarieven voor een rit naar huis in de nacht ongelooflijk duur zijn. Het aanpakken van die misstanden schijnt voor de RTA - Rotterdamse Taxi Aanpak - een bijna wanhopige klus te zijn en echte maatregelen zoals het intrekken van vergunning blijven uit, heeft de fractie van de VVD ontdekt. Dat moet dus veranderen, vond raadslid Dieke van Groningen en dat vindt de meerderheid van de gemeenteraad nu ook.
De moslimpartij Denk niet, maar die heeft binnen haar kringen dan ook behoorlijk wat taxichauffeurs. Ook voor de Jongere Ouderen Unie hoeft er niet te worden ingegrepen, want ouderen hebben weinig tot geen affiniteit met het nachtleven. Raadslid Tak van de PvdA van oudsher wel. Van hem kwam dus op voorhand al steun voor het VVD-voorstel. Net als Thomas Roskam van Leefbaar en toen wist Van Groningen eigenlijk al dat de buit binnen was: intensiever handhaven, RTX-certificaten en taxi parkeervergunning definitief intrekken bij fout gedrag en TTO-houders aanspreken op hun verantwoordelijkheid over de kwaliteit van hun diensten. Althans: dat is de eindwens. Voorlopig is men tevreden als de horecawethouder de misstanden in kaart weet te brengen.
Hard nodig ‘’op weg naar transparantie en consistentie in het taxitarief in de nacht bij Rotterdamse taxi's’’, aldus Van Groningen, die het vervoersbedrijf Uber als voorbeeld stelt voor hoe het moet.