Rotterdamse vraagwijzer? 42 dagen wachten

26 January 2022, 17:23 uur
Politiek
mainImage
ANP

De wettelijke termijn voor het volledig verwerken van een melding via de Vraagwijzer is 42 kalenderdagen. Dat vindt Leefbaar Rotterdam veel te lang en zorgwethouder Eskes diep in haar hart ook, maar ze kan niet toveren. Er is onvoldoende mankracht en bij de verdeling van de centjes is er door deze coalitie in 2018 anders, vooral groener geprioriteerd. 

In de tweede helft van 2021 is een stijging in de gemiddelde afhandeltermijn ten opzichte van de eerste helft van het jaar te zien geweest. Dat komt in de eerste plaats omdat de Vraagwijzer het afgelopen half jaar de oudste meldingen heeft afgehandeld. Daarnaast verwijst de wethouder als verklaring naar de coronacrisis, waarin meer Rotterdammers een beroep doen op zorg. In concrete aantallen gaat het naar verwachting om 36.000 aanvragen in 2021, afgezet tegen 33.000 aanvragen in 2020. Er staan zodoende nog circa 3.600 meldingen open om afgehandeld te worden. Voor een deel van deze meldingen is de termijn van 42 dagen gepasseerd.

‘’Het gaat hier om een gemiddelde en dit betekent dus niet dat elke Rotterdammer 6 weken op een afhandeling van de melding heeft gewacht. De meer complexe aanvragen kennen een langere doorlooptijd, mede omdat deze doorgaans veel kennis en ervaring van onze medewerkers vragen en deze professionals - als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt - minder goed te vinden zijn’’, aldus wethouder Eskes.

De gevolgen zijn triest. Leefbaar-raadslid Van Elck beschrijft in dit verband in zijn brief aan Eskes de situatie van een verstandelijk beperkte man die na een ziekenhuisopname thuis aan zijn lot werd overgelaten. Ook sprak hij een oudere dame die vanwege een beperking aan haar handen altijd geholpen werd door de thuiszorg bij het maken van een ontbijt en het zetten van een kop koffie. "Dat mocht niet meer, kreeg ze te horen en toen de hulpbehoevende mevrouw contact opnam met de gemeente/WMO hierover kreeg ze nul op het rekest. Een andere mevrouw vroeg na een beenbreuk huishoudelijke hulp aan en kreeg te horen dat ze daar zes weken op moest wachten. Daar heb je wat aan als je op het moment van de aanvraag geen stap kunt verzetten...’’

Zorgwethouder Eskes zegt niet stil te hebben gezeten. ’’Waar we vacatures niet kunnen opvullen, lenen we medewerkers in bij detacheerders. We zetten ook stadsbreed extra capaciteit in voor de oudere aanvragen. We leiden zelf mbo-geschoolde medewerkers op, om de meer enkelvoudige aanvragen op te pakken, zodat de schaarsere ervaring en kennis ingezet kan worden op complexere aanvragen. Bovendien worden processen en ĪCT-ondersteuning onderzocht op winst in afhandeltijd.’’