Schoolveiligheidsregisseurs in Rotterdam bij gebrek aan politie

18 October 2023, 18:16 uur
Politiek
mainImage
ANP

Gesteund door een 66-pagina’s dik convenant moeten nieuw aan te stellen schoolveiligheidsregisseurs beschermende ondersteuning gaan bieden aan onderwijslocaties in de stad die door overlast, vandalisme en criminaliteit bedreigd worden. De regisseurs werken voornamelijk preventief. Ze moeten schoolveiligheidsplannen realiseren en bewaken. Bij incidenten en escalaties krijgen zij onder meer hulp van onder meer de politie. In het convenant staat niet dat de politie aanhoudend mankracht tekort komt in Rotterdam. Wel geeft de brij aan woorden (met goede bedoelingen en curatieve maatregelen) aan dat de politie het alleen niet kan oplossen.

Het convenant voorziet verder in de inzet van het programma jongerenrechtbank, uitbreiding van het jongerenwerk in scholen en intensivering van de preventieve inzet via de Stichting Halt. Naast de deelnemende scholen en de politie zijn de gemeente, Openbaar Ministerie, Stichting Halt en Stichting JOZ de meewerkende partners. Om hun doelen te realiseren, stellen zij jaarlijks een werkagenda vast met acties en maatregelen, terwijl in nauwe onderlinge afstemming zal worden bepaald wie verantwoordelijk is voor de uitvoering van de acties.

De partijen willen van alles. Zoals (1) tijdige herkenning van signalen van ondermijning en afwijkend gedrag, (2) adequate aanpak van zorgwekkende gedragingen en situaties bij leerlingen en studenten, (3) versterking van de weerbaarheid van leerlingen en studenten om zowel slachtofferschap als daderschap te voorkomen. (4) ontwikkeling van preventief beleid gericht op beschermende maatregelen en het verminderen van risicofactoren voor crimineel gedrag, (5) bestrijding van overlast, vandalisme en criminaliteit binnen en buiten de schoolomgeving, (6) samenwerking om snel en doeltreffend op te treden bij incidenten en escalaties, (7) opzetten van een doeltreffende keten voor het signaleren, analyseren en aanpakken van veiligheids- en zorgvraagstukken bij individuele leerlingen en studenten, (8) verkenning van mogelijkheden om relevante informatie en gegevens te delen voor verbeterde samenwerking, enz enz enz.