Slecht bereik Erasmus MC komt door Parkhavenbouwplan

26 August 2022, 06:30 uur
Politiek
mainImage
Parkhaven010 (via gemeente Rotterdam)

door Jan D. Swart

Voor de amateurtische uitvoer van de herstelwerkzaamheden aan de Westzeedijk, met als pijnlijke gevolg dat de parkeergarage van het Erasmus MC enige tijd onbereikbaar was, bood de nieuwe mobiliteitswethouder Karremans donderdag tijdens de gemeenteraadsvergadering royaal en spontaan zijn excuses aan. De toekomstige opvolger van Rutte is daar niet kinderachtig in. Wat fout is, is fout.

Maar misschien was het ook omdat raadslid Bart van Drunen van Leefbaar het gelijk aan zijn kant had met de halve grap dat de planning mogelijk nog thuishoorde bij de vorige verkeerswethouder in het vorige college. Daar werd op links giechelend op gereageerd en gedurende de hele verdere discussie bleef oud mobiliteitswethouder Judith Bokhove – nu raadslid – maar oogcontact zoeken met de andere kant van de zaal alsof ze die planning alsnog wilde bevestigen of met klem wilde ontkennen.

Van Drunen keek niet, maar was in elk geval duidelijk geweest. Bij een ziekenhuis telt elke minuut. Dat vond Karremans ook en daarom beloofde hij nog eens met een stofkam door de komende straatreparaties te gaan en daarbij ook de bouwexplosies in de stad in de smiezen te houden. Want bouwen heeft effect op de buitenruimte. 
 
Daarmee kwam het werkelijke probleem van het dagelijks bereik van het Erasmus MC niet aan de orde. Weer niet. Bezoekers van het grootse ziekenhuis in Rotterdam, die namelijk niet allemaal Rotterdammers zijn, maar uit het Westland, Den Haag, Leiden, Utrecht en omstreken komen, weten zich namelijk al vier jaar geen raad om op tijd het Erasmus te bereiken. Vooral de nieuwe bezoekers niet, die steevast de eerste week de verstikkende file aan de ’s Gravendijkwal inrijden en daarna geen kant op kunnen.

Je zal maar een ernstig ziek familielid in het ziekenhuis hebben liggen. Ook dan telt bij bezoek elke minuut. Judith Bokhove had er in haar vorige leven als mobiliteitswethouder compleet maling aan.

En ook in het nieuwe college blijft de ’s Gravendijkwal een éénbaansroute. Weet u waarom? Omdat bij het herstellen van de oude situatie de verdere ontwikkeling van de bouw van de Parkhavenflats in gevaar schijnt te komen met de co2-uitstoot. En daar moeten ze bij D66 met hun nieuwe bouwwethouder en de VVD die het plan doordrukte, niet aan denken.

Toen D66-raadslid Agnes Maassen later die donderdagochtend in de discussie over de 96 onwelkome Afghanen zei dat haar partij die evacués onder normale omstandigheden met ruikers en warme melk zou hebben onthaald, maar dat dat nu niet kom omdat het een concessie was aan Leefbaar en de VVD, wist men gelijk wat D66 er in ruil voor had terug gekregen: de handhaving van de éénbaansroute op de 's Gravendijkwal en de Pleinweg. Wel ten koste van de bezoekers van het Erasmus MC.