Slecht nieuws voor de Rotterdamse fracties van GroenLinks, CDA en de Partij voor de Dieren, want de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft geen overschrijdingen van de geluidsgrenswaarden geconstateerd bij de regionale luchthaven Rotterdam The Hague Airport in 2024. Dit staat in de handhavingsrapportage die de luchtvaartautoriteit heeft gepubliceerd.
In gebruiksjaar 2024 zijn 1.262 nachtvluchten op de luchthaven uitgevoerd. Dat zijn 11 nachtvluchten meer dan in 2023. Bij 716 vluchten (53%) van de 1.262 nachtvluchten ging het om spoedeisende hulpverlening. Van de 1.262 nachtvluchten heeft de ILT-Luchtvaartautoriteit 16 vluchten nader onderzocht. Voor 1 landing tussen 00.00 en 01.00 uur ontving Corendon een waarschuwingsbrief vanwege een overtreding van de regels. Op de luchthaven is incidenteel gebruik door militaire luchtvaartuigen toegestaan. In 2024 vonden 126 militaire vluchten plaats, waarvan 5 in de nacht.
Voor Rotterdam The Hague Airport zijn er aanvullende regels voor het gebruik van de vertrekroutes, zodat er zo min mogelijk over bewoond gebied wordt gevlogen. De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzocht 163 afwijkingen van vertrekroutes. In 1 geval was een vliegtuig van de vertrekroute afgeweken zonder dat daarvoor opdracht was gegeven door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Hiervoor heeft Pegasus Airlines een waarschuwingsbrief ontvangen. In de overige onderzochte gevallen ging het om routeafwijkingen na instructies van de luchtverkeersleiding voor een veilige vluchtuitvoering.
Voor alle Nederlandse regionale luchthavens en hun gebruikers gelden geluidsgrenswaarden en regels voor het gebruik van de luchthaven. De ILT-Luchtvaartautoriteit controleert of de luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zich hieraan houden en kan indien nodig sancties opleggen. Na afloop van ieder gebruiksjaar (periode 1 november tot en met 31 oktober) stelt de ILT-Luchtvaartautoriteit per luchthaven een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht.
De belangrijkste resultaten van het toezicht door de ILT-Luchtvaartautoriteit op Schiphol en de vier regionale luchthavens worden ook opgenomen in de Staat van de Luchtvaart. Deze wordt in de eerste helft van dit jaar door de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer aangeboden.