SP: Ambities nieuwe stadsbestuur beledigend voor arbeiders en ouderen

27 June 2026, 06:10 uur
Politiek
mainImage
Raadslid Emin Basoglu

''Werkende Rotterdammers en Rotterdammers met een kleine portemonnee worden keihard gepakt door de plannen van het nieuwe stadsbestuur. Afschaffing gratis OV voor ouderen, betaald parkeren in meer wijken, parkeerkosten duurder, afvalbelasting duurder en veel te weinig betaalbare woningen. Er gaan honderden miljoenen euro's naar fondsen en prestigeprojecten. Publieke investeringen die leiden tot private winsten voor enkelen en hogere kosten voor alle werkende mensen.''

Voor Emin Basoglu, de fractievoorzitter van de enige resterende linkse arbeiderspartij in Rotterdam (SP) is het duidelijk: dit ambitiedocument van Pro, VVD, D66, CDA en Volt is een belediging voor de werkende klasse en de ouderen. 

Er komen tot 2030 5.500 woningen met gemiddeld 1000 euro huur per maand en 5.000 woningen met gemiddeld 1800 huur per maand. Emin Basoglu: ''De belangen van projectontwikkelaars staan bovenaan, in plaats van het belang van betaalbare volkshuisvesting voor iedereen. Hiervoor is publieke regie nodig en daarom zetten wij ons in voor een gemeentelijk woonbedrijf en wooncoöperaties voor betaalbaar bouwen zonder verdienmodellen!''

De SP vindt ook de afschaffing van gratis OV voor ouderen onacceptabel. ''OV moet gratis blijven voor 65-plussers. Er moet geïnvesteerd worden in bereikbaar en betaalbaar OV in alle wijken door een goed OV-netwerk te waarborgen en een super betaalbaar OV-abonnement voor alle Rotterdammers. Benadeel de automobilist niet met hogere kosten! Het is onacceptabel dat een familiebezoekje of mantelzorgen onbetaalbaar wordt. Haal het geld waar het zit, niet bij de autobezitter die daarvan afhankelijk is.''