SP onderschrijft kritiek Ombudsman op politie Rotterdam

21 January 2021, 16:15 uur
Politiek
mainImage
Rechts: raadslid Van Zevenbergen

Uit het onderzoek ‘Professionele klachtbehandeling door de politie’, dat uitgevoerd werd door de Nationale ombudsman, is gebleken dat de politie te makkelijk omspringt met klachten. Klachten van burgers worden onterecht niet of te lichtvaardig in behandeling genomen en er is niet altijd sprake van openheid, is zijn constatering. ‘’Geldt dat ook voor de politie in Rotterdam?’’, vraagt fractievoorzitter Aart van Zevenbergen de SP.

Hij stelt die vraag aan burgemeester Aboutaleb omdat hij (zegt) zelf ook signalen te hebben ontvangen dat de politie ‘’niet altijd klachten naar tevredenheid heeft afgehandeld.’’

De Ombudsman stelt de volgende verbeteringen voor, waarin de Rotterdamse SP zich zegt te kunnen vinden: ‘’Verbeter het persoonlijk contact, heb aandacht voor de klacht (klachtherkenning), stel niet lichtvaardig een klacht buiten behandeling, sta open voor alle uitkomsten, verzamel informatie en ga na wat er is gebeurd en geef duidelijkheid bij het niet behandelen van een klacht.’’

Kernvraag van SP'er Van Zevenbergen is of de Rotterdamse politie zelf ook gewerkt heeft aan verbeterpunten na het bekend worden van het advies van de Nationale Ombudsman.