Het wegvallen van de waterbus zal grote impact hebben op forenzen, studenten en toeristen. In een boze brief aan verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer, die het de laatste tijd voortdurend voor z’n kiezen krijgt in de gemeenteraad, wijst raadslid Coskun erop dat de waterbus integraal onderdeel van een fijnmazig openbaar vervoer in de stad is en niet kan worden gemist.
De waterbus verkeert in zwaar weer. ‘’Net als bij de veerpont tussen Maassluis en Rozenburg lijkt de markt weer te falen’’, aldus SP-er Coskun, die bezien in het licht van zijn kijk op de maatschappij bij het schrijven van zijn brief gedacht moet hebben: stop met die jacht op winst, maak er weer een staatsbedrijf van.
De waterbus heeft in Rotterdam een belangrijke halte bij Erasmusbrug, dus ‘’mocht de huidige concessie mislukken’’, zegt Coskun, ‘’kan het college zich hard gaan maken voor een nieuwe fijnmazige vervoersdienst in publieke handen.’’
De bereikbaarheid van de waterbus in Rotterdam is flink afgenomen door het schrappen van de tram in het Scheepvaartkwartier bij de halte van de waterbus. Daar heeft de SP een oplossing voor: laat de tram er gewoon weer rijden.
Coskun heeft nog een suggestie: Is de gemeente Rotterdam bereid financieel bij te springen, bijvoorbeeld in ruil voor het herstellen van de Waterbusverbinding richting Heijplaat en St. Jobshaven? Deze verbindingen worden nog steeds erg gemist door reizigers, met name op Heijplaat.