Van Nelleknoop moet binnen tien jaar 2000 woningen opleveren. Waar precies, weet niemand. Wel zijn er plannen voor een nieuw treinstation in die Van Nelleknoop. ProRail onderzoekt daartoe op dit moment de mogelijkheid aan de oost- óf westkant van de rivier De Schie, aldus het persbericht. Meer voor de hand liggend is dat ProRail kijkt of dat station aan de kant van de Van Nelle fabriek komt of aan Sparta-zijde.
Dat toekomstige treinstation moet de Van Nelleknoop verbinden met de zogeheten ‘Oude Lijn’, de spoorlijn tussen Leiden, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht. Het station moet de bereikbaarheid van wijken als Spangen, Oud-Mathenesse en Bospolder-Tussendijken verbeteren. Daarom zal dat station dus logischerwijs ook aan Sparta-zijde van de spoorlijn komen en niet bij de moskee. Dat betekent wel dat Sparta haar grootste parkeerterrein (P5) verliest zonder zicht op een alternatief.
De ambtenaren van bouw- en woningwethouder melden waarschijnlijk opzettelijk de Sparta-gedupeerdheid niet omdat D66-er Chantal Zeegers destijds fel voorstander was van het mislukte nieuwe Feyenoordstadion - wat haar niet populair maakte bij de diehardfans van De Kuip - en daarom dus nu voorkomen moet worden dat zij ook nog eens de hoon van Spartafans over zich heen krijgt. ProRail fungeert nu als katvanger.
''De Van Nelleknoop bestaat op dit moment uit losse ‘eilanden’ die van elkaar gescheiden zijn door een wirwar van wegen, treinsporen en water. Dat gaat veranderen. Het nieuwe station vormt in de toekomst een natuurlijk middelpunt van de Van Nelleknoop, met goede fiets- en looproutes van en naar het station en tussen de wijken, en tussen groene gebieden en allerlei voorzieningen. “We kijken ook we of we bij tunnels en bruggen meer ruimte kunnen maken voor voetgangers. Dit draagt bij aan een groter gevoel van veiligheid”, luidt de verklaring van Zeegers.