Stadsbestuur Rotterdam eist Menselijke Maat van ambtenaren

30 August 2021, 00:49 uur
Politiek
mainImage
Pixabay

Het stadsbestuur van Rotterdam wil terug naar de Menselijke Maat in relatie tot de Rotterdammer. Urgente aanleiding is de miskleun van de toeslagenaffaire. Het vertrouwen tussen burger en overheid is ernstig beschadigd, schrijft D66-wethouder Arjan van Gils, die de baas is van alle ambtenaren.

‘’De Rotterdammer – burgers, bedrijven, bezoekers en organisaties - moet ons vertrekpunt zijn en niet het systeem. Daarbij schuiven we wet- en regelgeving niet opzij, maar handelen we meer vanuit de bedoeling van die wetten en regels.’’

De menselijke maat in Rotterdam gaat uit van het individu, niet het gemiddelde. ‘’Het betekent dat onze medewerkers ruimte (leren) krijgen om daar waar het nodig is van de standaard af te wijken’’, aldus Van Gils. ‘’De menselijke betekent dat wij transparant, duidelijk en eerlijk zijn.’’

Het woordje tempo - vooral bij het verstrekken van vergunningen - valt niet in de lange brief aan de gemeenteraad, wel de voorbeelden van de impulsen die al gerealiseerd zijn:

1) Sinds eind 2020 zijn er bij woningsluitingen (in het kader van orde en veiligheid)  samenwerkingsafspraken gemaakt, zodat er naast Veilig (repressie) óók oog is voor de Zorg (hulpverlening). Noodzakelijk gebleken omdat bij woningsluitingen vaak minderjarige kinderen betrokken zijn.

2) Om verschillende redenen worden in Rotterdam niet alle aanvragen voor Bijzondere Bijstand toegekend omdat bijvoorbeeld onjuiste informatie wordt aangeleverd, of omdat om verkeerde redenen een beroep wordt gedaan op bijzondere bijstand. Een cluster overstijgend verbeterteam werkt aan de verbeteringen van de info, zodat het proces eenvoudiger verloopt.

3) Er is op kleine schaal een pilot gestart om vroegtijdig te kijken naar de eventuele verwijtbaarheid van de werkzoekende inzake zijn inlichtingenplicht. Op die manier kan vaak voorkomen worden dat de schending van die inlichtingenplicht niet wordt aangerekend en er geen géén boete-onderzoek wordt opgestart.

4) Als een Rotterdammer een uitkering aanvraagt, moet hij of zij (veel) informatie aanleveren. Het doel hiervan is de rechtmatigheid van de uitkering vast te stellen. Tijdens de Coronacrisis is geëxperimenteerd om minder informatie uit te vragen, en meer uit te gaan van het vertrouwen in de Rotterdammer bij de aanvraag van een uitkering Participatiewet. Het resultaat van dit experiment is dat de bijstandsaanvragen sneller afgehandeld worden en er eerder inkomenszekerheid ontstaat.

5) Binnen het team Kwijtschelding is een initiatief opgestart om Rotterdammers maatwerk te bieden door hen beter te ondersteunen bij het aanvragen van hun kwijtschelding. Minder moeilijke brieven. Minder lastig te begrijpen procedures. Het scheelt tijd en stress.

6) Vanuit het programma Schuldenaanpak Rotterdam wordt sinds drie jaar geïnvesteerd in stress-sensitieve dienstverlening. 1800 professionals doen mee aan een opleidingsprogramma om vanuit een ander mensbeeld, een begripvolle houding te werken met kwetsbare Rotterdammers vanuit het hart en met verstand. Minder stress, minder eisen voor mensen die toch al in de problemen zitten.