Het vorige maand tot twee keer toe achterelkaar uitvallen van de veerdienst Rozenburg-Maassluis heeft inmiddels aan het licht gebracht dat de extra diensten tijdens de spitsuren waren geschrapt om economische redenen. Vervoerder Blue Amigo zag zich daartoe genoodzaakt omdat er na de invoering van de gedeeltelijke lockdown tijdens de piek van de coronacrisis (november 2020) minder gebruik werd gemaakt van de veerdienst. Het aanhouden van extra ritten werd te duur.
De maatregel leidde pas tot problemen toen één van de twee veerboten - de ‘Staeldiep’ – mankementen kreeg, terwijl de andere – de ‘Blankenburg’ – inmiddels sinds februari uit de vaart was genomen vanwege een defect aan de aandrijving. Het onderdeel dat vervangen moest worden, bleek niet in voorraad en moet speciaal worden gemaakt.
Het later urenlang uitvallen van de ‘Staeldiep’ had grote gevolgen voor al het woon-werkverkeer en bijvoorbeeld voor schoolgaande kinderen tussen Rozenburg en Maassluis. De getipte fractie van het CDA stelde er schriftelijke vragen over en nu bij het antwoord van de verkeerswethouder komt de aap uit de mouw: eerst zuinigheid, daarna domme pech.
Sinds 2018 was stagnatie niet meer voorgekomen op de route. Volgens de website van Blue Amigo wordt er nog steeds met één veerboot gevaren.