De gemeente Rotterdam heeft geen stedenbanden ‘oude stijl’ meer. De meeste zijn afgebouwd, enkele zijn omgezet in economische relaties. Stedenrelaties worden steeds meer gericht op specifieke thema’s of projecten en lopen steeds vaker via stedennetwerken.
Burgemeester Aboutaleb laat dit weten omdat hij vanuit de gemeenteraad de suggestie had gekregen de band met Sint Petersburg te verbreken. Inmiddels heeft hij die bevroren. Actief in het aangaan van stedenbanden is Rotterdam overigens niet. Sinds 1991 zijn er geen nieuwe bijgekomen. Dat is wel anders geweest. Het aantal stedenbanden steeg van 10 in 1969 tot zo’n dertig in 1991, vooral met havensteden.
Het fenomeen stedenbanden of zustersteden heeft de laatste decennia echter aan belang ingeboet. Steden ‘ontvrienden’ elkaar gewoonlijk niet, maar inhoud en intensiteit van stedenbanden nemen toe of af naar gelang wederzijdse inzet en belangen veranderen.
‘’De Rotterdamse inzet is sindsdien beperkt tot enkele steden in prioritaire landen, waarmee sterke economische banden bestaan en waar de bestaande stedenband toegevoegde waarde heeft voor stad en haven. Dat gold met name voor Antwerpen, Istanbul, Jakarta, Keulen, Shanghai en St Petersburg. De andere bestaande stedenbanden zijn afgebouwd’’, aldus Aboutaleb.
Op dit moment is vooral de langjarige stedenband met Antwerpen actief die naast op economie, is gericht op samenwerking op het gebied van havenveiligheid. De langdurige stedenband met Shanghai sluit nog steeds goed aan bij de economische prioriteiten. Die met Keulen en Jakarta staan op een laag pitje en die met Istanbul en St Petersburg zijn om verschillende (geopolitieke) redenen bevroren.
Naast stedenbanden onderhoudt de gemeente meer toegespitste bilaterale relaties met voor Rotterdam belangrijke steden, zoals Dubai (economie), Singapore (klimaatadaptatie en maritiem), Sohar (haven), waarbij vaak niet de gemeente maar de economische partners (Havenbedrijf Rotterdam, Rotterdam Partners) leidend zijn.