Het op gang brengen van het vergunningensysteem voor deelauto’s in Rotterdam kon niet sneller. Er kleefden allerlei haken en ogen vooral, ook juridische. De wil was er wel, maar de uitvoering zat klem in de bureaucratie. Te veel vraagstukken bij één afdeling.
Met even ingewikkelde verklaring als de ingewikkeldheid waardoor aanbieder Sixt uiteindelijk afhaakte heeft mobiliteitswethouder Bokhove moeten toegeven dat het vergunningensysteem in Rotterdam log is.
‘’Frustrerend’’, zei PvdA-raadslid Tak enkele weken terug toen hij er een brandbrief over stuurde. ‘’Slordig’’, zegt hij nu na het antwoord. ‘’De gemeente had de systemen gewoon niet op orde. En dat is niet de eerste keer.’’
Tak heeft al vaker gezegd dat Rotterdam op gebied van innovaties achterloopt. ‘’Zo is er ook aansporing van de PvdA nodig geweest om de logiesbelasting bij AirBnB te gaan innen. Dat scheelt ons tonnen per jaar.’’
‘’Bij deelauto’s gaat het om een betaalbaar en duurzaam initiatief, die precies past in onze stad. Onbegrijpelijk dat het zo lang duurt voordat een eerlijk systeem goed werkt’’, luidde zijn kritiek in de aanvangsbrief met woorden als ‘’stroperig tempo.’’
‘’De digitale gemeente moet hoger op de agenda. De wereld om ons heen verandert zo snel dat we als Rotterdam niet kunnen achterblijven’’, aldus Tak, die contact heeft gehouden met Sixt en inmiddels begrepen heeft dat er schot in de zaak zit.