Bij GroenLinks in Rotterdam is men doodsbenauwd dat wanneer de stremmingen van treinverbindingen op de RandstadRail-lijnen aanhouden dat de overstap naar de auto weer gauw gemaakt is en dat daarna de terugkeer naar trein, bus, metro of waterbus moeilijker wordt. Voor raadslid Marvin Biljoen is dat een zwart scenario, want hij vindt dat een aanslag op de klimaatdoelen. De recente lange wachttijden in drukke metrostellen tijdens het oponthoud tussen Rotterdam en Delft ten gevolge van een stremming hebben zijn humeur geen goed gedaan.
Biljoen wil nieuwe chaos voorkomen. Daarom is hij nieuwsgierig op welke wijze verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer betrokken is bij het bepalen van de tijdstippen en de duur van spoorwerkzaamheden, en of er überhaupt voldoende rekening wordt gehouden met periodes van drukte zoals vakanties en forenzenverkeer?
De voorlichting over de spoorwerkzaamheden gaat ook allesbehalve naar de wensen van Biljoen. Dat blijkt uit zijn vraag hoe de wethouder de rol van digitale informatiekanalen zoals apps, sociale media en digitale displays op stations beoordeelt. Hij zou dat nooit vragen als het verstrekken van tijdige en accurate reisinformatie in orde zou zijn.
De schrik naar de terugkeer van de auto zit er dus goed in bij GroenLinks, want Biljoen trof tijdens de chaos ook geen extra handhavers aan, evenmin veiligheidsmaatregelen op de perrons als in de metrostellen en bovendien kreeg hij niet de indruk dat er gelet was op het maximaal aantal toegestane passagiers in de metrostellen. Als men zijn brief van Lansink-Bastemeijer leest, lijkt het alsof er Chinese en Japanse toestanden bij het instappen zijn waargenomen.