Toch geen taxi's op snelle busbaan in Maastunnel

18 December 2023, 16:20 uur
Politiek
mainImage
ANP

Taxi’s mogen bij nader inzien toch geen gebruik maken van de per april 2024 vrij te maken Maastunnelbusbaan in het kader van het – wat de bedenkers noemen – Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Uit de beschikbare data van het aantal medegebruikers is gebleken dat het toestaan van álle taxi’s - naast bergers, voertuigen van onderhoudsproviders van Maastunnelbeheerder, de dierenambulance en voertuigen Officier van Dienst - te veel hinder en vertraging zal opleveren voor de snelle HOV-bus van het Zuidplein naar Rotterdam CS.

De realisatie van de snelle busvervinding ligt volgens verkeerswethouder Karremans verder op koers. Onderdeel van deze laatste voorbereidingen is het aanvragen van de omgevingsvergunning en het publiceren van het verkeersbesluit. Vanwege de monumentale status van het Maastunnelcomplex is over de omgevingsvergunning ook afstemming geweest met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

De propagandaslogan van Rotterdam is dat de HOV-busverbinding het OV-netwerk verbetert en zorgt voor minder drukte in andere bus-, tram- en metrolijnen. Deze busverbinding levert ook, zegt men, een bijdrage aan de groei van het openbaar vervoer. De busverbinding verkort de reistijd naar bijvoorbeeld werklocaties en (toekomstige) onderwijsinstellingen als Cultuur&Campus, Hogeschool Rotterdam en de Erasmus MC Campus. Ook woonlocaties als Little C en in de toekomst de Parkhaven hebben er volgens de tegenstanders van auto’s (GroenLinks vooroop, en verder alle linkse politieke partijen en de VVD) voordeel van. Leefbaar Rotterdam en Denk hebben die de autokoestering moeten inleveren bij de coalitieonderhandelingen.