Valt er nog wat te redden voor ouderen in het verkeer in Rotterdam?

15 November 2024, 18:08 uur
Politiek
mainImage

VVD-verkeerswethouder Pascal Lansink-Bastemeijer moet zowel met de MRDH (de samenwerkende ambtelijke metropool Rotterdam-Den Haag) als met Veilig Verkeer Nederland om de tafel om te kijken of er nog iets te redden valt voor de ouderen in het verkeer. 

De opdracht is verstrekt door de gemeenteraad van Rotterdam op verzoek van raadslid Joey de Waard (Leefbaar), die in zijn eigen Hoek van Holland van verkeersraddraaiers weinig hinder heeft en zich dus in het centrum van Rotterdam elke keer een ongeluk schrikt als hij – als een van de junioren in de raadzaal - moet rennen voor zijn leven.

De MRDH en Veilig Verkeer Nederland hebben in samenwerking met gemeenten al eerder verschillende opfriscursussen voor ouderen georganiseerd en volgens Leefbaar succesvol. Waar wachten we op?, luidt zijn stelling. ‘’Vooral mensen van 60 jaar en ouder zijn kwetsbaar en vaker slachtoffer van verkeersongevallen’’, zegt hij, ‘’De gemeente onderneemt allang acties, zoals aanpassingen van de infrastructuur, het verbeteren van verkeerslichten en het stimuleren van betere zichtbaarheid, maar daarbij is geen specifieke aandacht is voor de oudere verkeersdeelnemers.’’

De Waard ziet met wijd opengesperde ogen wat met name GroenLinks/PvdA, Volt, Partij voor de Dieren en ook D66 op hun beurt over het hoofd zien: dat ouderen gebaat zijn bij hun auto om signaal isolement tegen te gaan en om gemakkelijk van A naar B te komen.

‘’De cursussen van de MRDH en Veilig Verkeer Nederland hebben’’, zegt De Waard, ‘’brede aandacht voor actuele verkeerstheorie en verkeersveiligheid en er is binnen het lespakket óók aandacht voor de fysieke gesteldheid van ouderen. Een dergelijke cursus kan er dus vrijblijvend voor zorgen dat ouderen zelfverzekerder in het verkeer worden.’’ Hij vraagt actie aan een wethouder, die zelf een echtgenoot heeft die zich dagelijks een ongeluk ergert in het verkeer.