Verkeerswethouder doet de P+R’s in de ‘uitverkoop’

2 May 2025, 16:47 uur
Politiek
mainImage
ANP

De Park & Ride parkeerplaatsen in Rotterdam, die ouderen mijden, worden niettemin door de gemeente uit volle borst opgewaardeerd.

Rij naar P+R Meijersplein of P+R Alexander. Parkeer je auto en krijg van onze voorlichters voor jou en je gezelschap een gratis dagkaart voor het openbaar vervoer’, laten de Rotterdamse verkeersambtenaren weten die graag zouden zien dat er veel meer gebruik van wordt gemaakt. Vooral ’s avonds.

Met ‘actieweekenden’ wil Rotterdam de P+R’s nu onder de aandacht brengen bij weekendbezoekers.

De P +R’s, die op het stadhuis ‘de groenlinkse datingplekken’ worden genoemd, zijn er om de mensen via de metro naar het centrum van de stad te laten rijden. Vooral partijen als GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren en PvdA promoten die route, zonder overigens rekening te houden met ouderen. Want die vinden P +R’s - en verder alle parkeerplaatsen - griezelig, vooral bij duisternis.

Bovendien vinden ouderen het in de metro niet pluis. Te weinig toezicht. Maar zelfs met de VVD en Leefbaar in het stadsbestuur wordt er onvoldoende geld uitgetrokken voor meer boa’s. ‘’Maar wel 359 miljoen voor de renovatie van Boijmans van Beuningen ten bate van vooral niet-Rotterdammers’’, zegt raadslid Ellen Verkoelen van de ouderenpartij JOU.

Verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer, die veel verkeersellende erfde van zijn GroenLinks-voorganger Judith Bokhove, houdt er niettemin de moed in. Vaak tegen beter weten. De komende jaren wordt daarom toch de capaciteit van Kralingse Zoom en Meijersplein maar weer uitgebreid. Dat moet 2500 extra parkeerplekken opleveren. Ook kijkt de gemeente naar mogelijkheden om in de wijk Blijdorp een extra P+R te openen.

Bovendien wordt samen met de RET onderzocht waar de frequentie van het openbaar vervoer omhoog kan, ‘’om het gebruik van de P+R nog aantrekkelijker te maken’’, luidt de slogan in de campagne. Terwijl de aantrekkelijkheid van de metro en de P+R’s voor ouderen in negen van de tien verkeersbewegingen bepaald wordt door de factor veiligheid. Ex burgemeester Aboutaleb boeide dat nauwelijks.