Omwonenden en ondernemers rond het Kruisplein hebben ‘zonder blikken of blozen’ meegedeeld gekregen dat het Kruisplein op 11 augustus opnieuw wordt afgesloten voor auto’s. De tijdelijke openstelling – die onder druk van bezwaarmakers was ingesteld – wordt dan beëindigd. Ondernemers mogen ‘meedenken’ over een alternatieve route, maar de richting van het besluit ligt al vast: afsluiting is opnieuw het uitgangspunt.
“De gemeente erkent dat het besluit juridisch ondeugdelijk was, maar trekt zich vervolgens niets aan van de inhoudelijke bezwaren,” laat het Bewonerscollectief Batavierenstraat per brief weten. “Dit is geen participatie, dit is schijndemocratie.”
Het oorspronkelijke verkeersbesluit moest worden herroepen omdat het volgens de commissie onevenredige gevolgen had, onvoldoende rekening hield met ondernemers en gebaseerd was op onjuiste aannames over verkeersveiligheid. De commissie bevestigde bovendien dat wethouder Lansink-Bastemeijer eerder een bindende toezegging deed dat het besluit zou worden ingetrokken.
‘’Maar door die intrekking op de lange baan te schuiven en tijdelijke maatregelen juridisch buiten bezwaar te houden, speelt de gemeente volgens bewoners een listig spel. Ze trekken formeel hun besluit in, maar voeren het via een andere route gewoon weer opnieuw in,” aldus het Bewonerscollectief in een verspreid persbericht.
Echte participatie blijft uit
‘’In plaats van met ondernemers en bewoners aan tafel te gaan over fundamentele alternatieven, worden zij uitgenodigd in een mobiele ‘wijkhub’ in de eerste week van juli. Daar mogen ze aangeven welke variant hun voorkeur heeft – terwijl de basisaanname (volledige afsluiting) al vastligt. De stem van bewoners en ondernemers is daarmee symboolpolitiek, geen werkelijke inbreng.’’
Het bewonerscollectief Batavierenstraat Beter roept de gemeenteraad op om in te grijpen. “Dit gaat niet meer over verkeer alleen, maar over vertrouwen. Toezeggingen worden genegeerd, participatie wordt gefingeerd, bewoners en ondernemers worden structureel genegeerd. Dat ondermijnt de legitimiteit van het bestuur.”
De verkeerschaos rond het Kruisplein dateert uit de coalitieperiode van het stadsbestuur 2018-2022 toen GroenLinks de baas werd van het verkeer. De aangetreden nieuwe verkeerswethouder Bokhove – sinds kort vertrokken naar Alpen aan den Rijn – zette het hele centrum vast door zowel op het Kruisplein als op de tunnelroute de voorkeur te geven aan fietsers. VVD, Leefbaar en Denk hebben in de nieuwe periode (2022-heden) die maatregelen niet kunnen terugdraaien vanwege de invloeden van D66 binnen het stadsbestuur.