Vervuild havenslib nieuw argument om geen brug te bouwen

14 December 2023, 18:00 uur
Politiek
mainImage
LMOFOTO
Strandje van de Esch

Ruim 1250 mensen hebben de BresS-petitie ondertekend, die bij de Raad van State wordt ingezet tegen het waarschijnlijke besluit van het stadsbestuur van Rotterdam om een brug te spannen tussen Zuid en Kralingen. Eerder is tijdens commissievergaderingen op het stadhuis al van alle kanten “burgerlijk” protest aangetekend tegen dit voornemen van de huidige coalitie (Leefbaar, VVD, D66 en Denk). In de petitie is nu ook het vervuilde havenslib in de Eschpolder als argument in stelling gebracht tegen de bouw van de brug.  

‘’Nu het openluchtbad de Esch recentelijk op last van de provincie wegens PFAS-vergiftiging is gesloten wordt verondersteld dat dat gif uit de Esch afkomstig is. Als de Esch voor de brug onverhoopt afgegraven zou moeten worden, dan staat dus ook een giga grondreinigingsoperatie voor de deur. En we weten welke astronomische bedragen daarmee gemoeid zijn’’, zeiden de woordvoerders van Op de Bres voor de Esch vandaag tijdens de extra commissievergadering op het stadhuis.

‘’Wat die brug en de jarenlange bouw zal gaan betekenen is in één woord te zeggen: rampzalig. Niet alleen voor de Kralingse Esch en de Feijenoordse Veranda, maar voor heel Rotterdam’’, luidt hun motivatie.

Het gaat Op de Bres voor de Esch in dit plan niet alleen om de bouw van die brug, het gaat om het cruciale besluit om aan de Oostflank van Rotterdam en van Feijenoord/IJsselmonde tot Alexanderpolder een staduitbreiding met 30.000 woningen te bouwen. ''Dat is ééntiende van álle 320.000 woningen in héél Rotterdam, méér dan Ommoord en IJsselmonde samen'', hebben ze uitgerekend.

Het bezwaar van de opposanten is dat de zogenaamde “groene corridor” uit het coalitieakkoord met de komst van de brug wordt opgeofferd. Die groene long loopt van de Rotte, langs het Kralingse Bos, Boszoom, Honingerdijk en via de Esch naar het eiland Van Brienenoord en Varkenoord. ‘’Die hele corridor langs de A16 en de van Brienenoordbrug is van evident belang voor ruimte, sport, volkstuinen en geluidswering en die gaat voor die woningen op de schop. Met de brug kiest de coalitie dus uitdrukkelijk voor autoverkeer met een korreltje OV en een vleugje voet- en fietsverkeer.’’

Vandaag kwam tijdens een ingelaste commissievergadering de financiële paragraaf van het hele plan Oostflank aan de orde.