De Zero-emissiezone, die sinds 1 januari van dit jaar in verschillende delen van Rotterdam is ingevoerd en in het geldverdienende sector van deze stad als een grote strop wordt gezien en kleinere bedrijven aan de rand van faillissement heeft gebracht, is een maatregel waarvan ook de lokale VVD diep in zijn hart vindt dat die door hun strot is geduwd. Dat is merkbaar aan de actuele wens van hun raadslid Simon Becker om zo snel mogelijk beter inzicht krijgen in de impact en uitvoering ervan.
Tot en met 30 april ontvangen overtreders nog geen boete, maar een waarschuwing. Vanaf 1 mei worden boetes uitgedeeld. ‘’Hoeveel waarschuwingsbrieven zijn er tot nu toe verzonden aan overtreders en welke handhavingsmethoden worden ingezet’’, vraagt Becker in een brief aan het stadsbestuur. ‘’En’’, voegt hij er bijna hoopvol aan toe, ‘’zijn er al signalen van mogelijke knelpunten in de uitvoering?’’
Bij het aanvragen van een ontheffing, worden ondernemers gevraagd om bedrijfsgevoelige informatie te delen. Becker wil dat het proces zo veilig mogelijk wordt ingericht. ‘’Hoeveel ondernemers hebben sinds de invoering van de Zero-emissiezone een ontheffing aangevraagd? Welke bedrijfsgegevens worden verzameld bij de ontheffingsaanvragen en wie heeft hier toegang toe? En op welke manier worden deze gegevens gecontroleerd en opgeslagen, en hoe wordt de privacy van ondernemers gewaarborgd?’’
Normaal heeft de VVD niet zo veel schrik als het om privacy gaat, maar nu gebruikt Becker het kwetsbare politieke item maar wat graag omdat de invoering van de Zero-emissiezone binnen het huidige stadsbestuur met name een D66-eis is. Leefbaar en Denk hebben er zelfs nog minder mee dan de VVD, die ook in Rotterdam een groene flank heeft.
Om ondernemers niet onnodig te belasten, moeten zij in één keer een ontheffing kunnen aanvragen die in alle betrokken gemeenten geldt, vindt Becker bovendien. Maar hoe is die samenwerking? ‘’Want we hebben vernomen dat er wel lokale, gemeentelijke verschillen kunnen zijn bij ontheffingen op de hardheidsclausule.‘’
- De zero-emissiezone betekent dat alle zakelijke bestel- of vrachtauto’s uitstootvrij moeten zijn. Uitstootvrij rijden is dus elektrisch rijden of rijden op waterstof. Het kost de kleine ondernemer een vermogen.