VVD maakt GroenLinks-afzetting Kruisplein definitief

8 September 2024, 06:00 uur
Politiek
mainImage
Gemeente Rotterdam

Op de kruispunten bij het Eendrachtsplein en het Kruisplein zijn auto’s niet meer welkom. Vanaf 30 september is het daar niet meer mogelijk om met de auto vanuit de Nieuwe Binnenweg en de West-Kruiskade de Mauritsweg te bereiken en andersom.

Opvallend: de maatregel is genomen voordat er een nieuwe verkeerswethouder was benoemd, zodat het nog een poosje ongewis blijft of Pascal Lansink-Bastemeijer (VVD) het er echt mee eens is.

De beslissende verkeersambtenaren in Rotterdam – dat zijn ze in Rotterdam op vrijwel elk terrein – volgen hiermee de ideeën die tussen 2018 en 2022 al voorgekookt werden en tijdelijk ook tot stand kwamen onder leiding van GroenLinks-verkeerswethouder Judith Bochove. Die afzettingen veroorzaakten toen in de proefperiode massale files in de stad.

Burgerraadslid Hennie van Schaik (eerst Leefbaar, later 50plus, en nu JOU) fotografeerde die ellende, zelfs bij herhaling, maar het bleef stil. De zorg die automobilisten hebben om zich in de stad enigszins te kunnen bewegen, heeft in Rotterdam namelijk ook niet de interesse van de VVD. In de wijkhub Oude Westen (Gaffelstraat 1) kan men vanaf komende maandag 9 september tot en met woensdag 11 september hierover vragen stellen.

Volgens de voorstanders van de maatregel, die door Leefbaar Rotterdam autopesten wordt genoemd maar waaraan Leefbaar weinig kan veranderen omdat de grootse politieke partij van Rotterdam tijdens de coalitieonderhandelingen het verkeer heeft ‘verpast’ aan D66 en de VVD, wordt met de nieuwe inrichting van de kruispunten Eendrachtsplein en Kruisplein de verkeersituatie overzichtelijker en veiliger. Ook het sluipverkeer wordt door die maatregel stil gelegd.

De ambtenaren van de nieuwe verkeersambtenaar melden dat er de afgelopen 3 jaar op de kruispunten 71 ongelukken geregistreerd zijn waarbij een auto betrokken was. 45 ongelukken op het Eendrachtsplein en 26 op het Kruisplein.