Voor marktkooplieden telt de invoering van de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtwagens in Rotterdam niet. Ze mogen komende zaterdagmorgen allemaal met hun eigen busjes (oud of nieuw) de stad inrijden om hun geld te verdienen. Dat was al bevestigd door de voormalige verkeerswethouder (en huidige staatssecretaris) Karremans en zijn opvolger Lansink-Bastemeijer deed dat opnieuw in een brief aan de Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel, die zich ernstig zorgen maakt over de financiële stabiliteit in haar branche. De invoering van een zero-emissiezone betekent namelijk dat kleine ondernemers op hoge kosten worden gejaagd.
Karremans en Lansink-Bastemeijer zijn beiden van de VVD, maar hun partij is wel akkoord met de zero-emissiezone die moet meehelpen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en de CO2-uitstoot moet verminderen. De maatregel wordt vanaf nu in zestien gemeenten ingevoerd. Andere steden volgen, tot een totaal van dertig. In Zuid-Holland zijn dat naast Rotterdam ook Delft, Den Haag, Dordrecht en Leiden. Een zere-emmissiezone is – in tegenstelling tot een milieuzone – een gebied waar alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s mogen rijden.
De Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel somde een jaar geleden in een brief aan de Rotterdamse wethouder een aantal punten op waarom het voor marktondernemers onmogelijk zou zijn om te voldoen aan de eisen van de zero-emissiezone. Vergelijkbare punten werden ook benoemd tijdens een latere bijeenkomst voor marktondernemers ‘’en daarom heb ik besloten dat marktondernemers vanaf 1 januari 2025 toegang hebben tot de zone en daarmee de locatie van de markten’’, antwoordde Karremans.
Tegelijkertijd besloot hij met de Rotterdamse Markt Adviescommissie in gesprek te gaan om gezamenlijk tot concrete afspraken te komen over invoering van de zone voor marktondernemers en de voorwaarden waaronder dat mogelijk is. Met andere woorden: het is dus geen algehele ontheffing voor marktondernemers tot 2030. ‘’Rotterdam kiest voor een aanpak, samen met marktondernemers, om de komende jaren concrete stappen te zetten in wat wel mogelijk is. Zodat ook de marktondernemers overstappen naar uitstootvrij vervoer op het moment dat het mogelijk is.’’